• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مهاجرت های غیرقانونی؛ سختی راه، برخورد میزبان و سوءاستفاده های شبکه های استخباراتی

مهاجرت های غیرقانونی؛ سختی راه، برخورد میزبان و سوءاستفاده های شبکه های استخباراتی

روز گذشته شاهد بازتاب خبری در شبکه های اجتماعی، مبنی بر آتش گرفتن موتر حامل چند هموطن که به طور قاچاق وارد ایران شده بودند، بودیم. برخی منابع می گویند این موتر در اثر تیراندازی نیروی انتظامی ایران آتش گرفته، اما منابع ایرانی از تخلف موتر در برابر ایست و بازرسی و حرکت آن بر روی رینگ با لاستیک پنچر و در نهایت آتش گرفتن موتر می گویند.
 
چه موتر در اثر تیر اندازی آتش گرفته باشد و یا در اثر تخلف در برابر ایست و بازرسی، نکاتی قابل یادآوری است که به طور مختصر به آن می پردازم:
1- مسیر مسافرت قاچاقی پر از حادثه است و بگذریم از این‌که جمهوری اسلامی ایران در شرایط حساسی قرار دارد و مجبور است به طور جدی با حرکات مشکوک برخورد کند. برخی گروه های مرتبط با شبکه های استخباراتی با طعمه قراردادن مهاجرین غیرمجاز و به قربان‌گاه فرستادن آن‌ها، صرفا جهت ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و خدشه دار کردن چهره آن، دست به کار بوده و هر از گاهی حادثه می آفرینند؛ چنان‌که، هم در بحث به رودخانه انداختن مهاجرین هموطن و هم در حادثه آتش سوزی موتر حامل آنها در مهریز یزد، این ظن وجود دارد که ممکن است این حوادث به صورت تعمدی سازماندهی شده باشد.
از این‌رو از هموطنان عزیز تقاضا می شود سعی کنند تحت هیچ شرایطی فریب گروه های قاچاقچی را نخورده و اقدام به مسافرت غیرمجاز نکنند؛ چه این‌که در این‌صورت قطعا با حوادث تلخی مواجه خواهند شد.
 
2- دولت افغانستان در خصوص ایجاد زمینه‌های کار و اشتغال تلاش کند تا جوانان ما این‌گونه بازیچه دست قاچاقچیان انسان و یا احتمالا اسیر دست شبکه‌های مخوف استخباراتی منطقه و دنیا نشوند؛ تا هم از یک‌سو ضربه هولناک به موجودیت شهروندان کشور وارد نشود و از سوی دیگر بهانه جهت خراب شدن روابط رو به گسترش با جمهوری اسلامی ایران به دست دشمنان افغانستان و ایران قرار نگیرد.
 
3- کشورهای مدعی کمک به افغانستان و مردم آن سعی کنند به شعارهای سرداده شده خود عمل کنند و به سرعت دست دولت و مردم افعانستان را در جهت پویا کردن بخش اقتصاد خصوصی و عمومی بگیرند، در غیر آن، کشور ما را ترک کنند تا تکلیف خود را با اتکا به داشته‌های داخلی خویش تعیین کنیم.
 
4- با وصف این‌که جمهوری اسلامی ایران طی بیش از 3 دهه، بیشترین خدمات را به مهاجرین مقیم این کشور و نیز مردم داخل افغانستان ارائه کرده، که قطعا قابل تقدیر و سپاس است، و بلکه زبان و قلم عاجز از بیان و نوشتن این خدمات است، اما به هر حال مسئولین و دست‌اندرکاران مدیریت بخش اتباع خارجی سعی کنند با دقت بیشتر و احتیاط جدی‌تر از گذشته عمل کنند تا بهانه به دست دشمنان هر دو ملت و دولت داده نشود، تا هر از چند گاهی، ماهی مقصود از آب گل آلود بگیرند و خاطره هر دو ملت و دولت را از هم‌دیگر تلخ و ناگوار بسازند.
 
5- از دشمن توقعی نمی رود که کار مفیدی به نفع افغانستان و ایران انجام بدهد، بلکه او در تلاش است از یک طرف برای سرپوش گذاشتن بر ده ها و بلکه صدها قتل و کشتار در کشور و بحرانی شدن اوضاع افغانستان از ناحیه اشتباهات و چه بسا اعمال عامدانه خود، و از طرف دیگر جهت تخریب رابطه ایران و افغانستان حوادث ساختگی سازمان بدهد و تلاش‌های خرابکارانه‌ای در پیش بگیرد و سپس خود و عوامل مزدور داخلی آن، به بازتاب وسیع خبر مربوطه پرداخته، تقصیر ماجرا را به گردن ایران بیاندازد، اما نیروهای خودی بایستی حواس خود را بیش از گذشته جمع کنند تا تحت تاثیر چنین جوسازی‌هایی قرارنگرفته، بلافاصله زبان به گلایه نگشایند و دست به قلم نبرند و به طور احساساتی و یک جانبه به توهین و تحقیر ایران و مقامات مربوطه آن‌ها نپردازند، بلکه دقت کنند و آگاهانه و حساب شده، آن‌گونه اظهار نظر کنند که تنها چهره دشمنان کشور و انواع و اقسام دسایس پیدا و پنهان آن‌ها علیه افغانستان و جهان اسلام، به ویژه همسایه مفیدی چون جمهوری اسلامی ایران افشا و موقعیت مردم و کشور ما و همسایه میزبان به طور قطع و جد لحاظ گردد.
 
مردم مسلمان ما حداقل این مقدار حس جستجوگر خود را به کار بیندازند که کسانی که به خاطر کشته شدن سه هم‌وطن و یا غرق شدن تعدادی در دریای هیرمند رگ گردن کلفت می‌کنند و جار و جنجال راه می‌اندازند، چرا نسبت به کشته شدن صدها تن در داخل کشور و تخریب زیرساخت‌های وسیع که عامل یا عوامل آن‌ها کاملا مشخص و واضح است، موضع نمی‌گیرند و هیاهو به راه نمی‌اندازند.
 
جای شکی نیست که حلقات وابسته به استخبارات دشمن سعی می‌کنند حتی از حوادث معمولی و پیش پا افتاده نیز استفاده سیاسی کرده، از یک‌سو جهت تحت شعاع قراردادن حوادث ناگواری چون شهادت دکتر ایاز نیازی در داخل و حتی اوضاع رقت‌بار کنونی در آمریکا و کل غرب و از سوی دیگر در راستای تخریب روابط ایران و افغانستان دست به کار شوند.

باید توجه داشت که راحت‌ترین و منطقی‌ترین راه پیگیری حوادثی مثل غرق شدن هموطنان در دریا و یا آتش گرفتن موتر حامل مهاجرین غیر مجاز در مهریز یزد، ارگان‌های ذیربط دو کشور ایران و افغانستان است؛ نه افراد حقیقی و حقوقی دولتی و غیر دولتی ناآشنا با مسئولیت‌های دیپلماتیک و اتخاد هرگونه موضع‌گیری غیرمنطقی، نه به نفع افغانستان و مردم آن است و نه به منفعت ایران اسلامی و مردم آن.

والسلام.
سیدعیسی حسینی مزاری
روز جمعه 16 جوزا/ خرداد 1399

  پربازدید ترین