• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هیاتی از طالبان قطری به کابل می آید

هیاتی از طالبان قطری به کابل می آید

 هیاتی از طالبان با کمک قطری ها در حال اعزام به کابل هستند تا زمینه خلع قدرت غنی و عبدالله را فراهم آورند و حکومت امارت اسلامی را با شیوه مدرن پیشکش نمایند که در این مسیر آمریکایی ها حامی و پشتیان اصلی شان خواهند بود.

شصت و هشت روز قبل، پس از سرنگونی رژیم طالبان در سال 2002، برای اولین بار یک هیات پنج نفره طالبان برای انجام مذاکرات مبادله اسرا وارد کابل شد.

این هیات به میزبانی سفارت خانه های قطر و آمریکا در کابل و با حمایت کمیته صلیب سرخ در کابل حضور پیدا کرد و قرار بود پیرامون مبادله اسرای دوطرف (دولت افغانستان و طالبان) مذاکرات چند روزه ای صورت بگیرد اما فقط یک جلسه آنهم در سفارت قطر در کابل محقق شد که در آن سه تن از نماینده های درجه سه حکومت که قبلا در قالب هیاتی به قطر رفته بودند (عبدالخاق بالاکرزی معین وزارت دولت در امور صلح، جمشید توتاخیل رییس تنظیم امور زندان ها و امین الدین مظفری معین وزارت حج و اوقاف) در این جلسه اشتراک داشتند. قرار بود حلسه بعدی در ارگ برگزار شود که هیات طالبان حاضر به نشست در ارگ نشدند و سه تن از معتمدان خود را به ارگ فرستادند که در آنجا شورای امنیت ملی از آنان میزبانی کرد و نیروهای اصلی هیات طالبان در آن جلسه حضور نداشتند. شورای امنیت ملی اعلام کرد که از هیات طالبان در ارگ میزبانی کرده است درحالیکه آنان طالبان نبودند بل نماینده های معتمد هیات طالبان در کابل بودند.

خوشباوران و بی خبران در ارگ امیدوار بودند با کلید خوردن روند مذاکرات با طالبان، به اهداف تبلیغاتی شان برسند که چنین نشد و طالبان زیرک تر از آنان برآمدند. اما این نخستین‌ بار نیست که دولت افغانستان و طالبان، رسما و رودررو گفتگو کردند. پنج سال پیش در 7 ژوئیه 2015، هیاتی هفت نفره از کابل با گروهی سه نفره از طالبان در منطقه خوش آب و هوای شهر مری در 60 کیلومتری اسلام‌آباد، پشت میز مذاکره قرار گرفتند. این گفتگوها با انتشار خبر مرگ ملاعمر، بنیانگذار گروه طالبان، متوقف شد.

آسوشیتدپرس نوشت‏: یک هیات پنج نفره از طالبان برای پیگیری آزادی زندانیان توسط دولت افغانستان به کابل سفر کرده است. این بزرگترین آزادی اینچنینی از زمان توافق طالبان-آمریکا برای تبادل زندانیان بین طرف‌های درگیر جنگ است که حاصل شد.

سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان و سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، هر دو تایید کردند که یک هیات از این گروه در پایتخت بسر می‌برد.

آزادی زندانیان بخشی از موافقتنامه‌ای است که اواخر ماه فوریه توسط آمریکا و طالبان امضا شد تا صلح در افغانستان برقرار شود و نظامیان آمریکایی اجازه یابند به کشور خود بازگردند.
این توافق از کابل می‌خواهد پنج هزار زندانی طالبان را آزاد کند و از این گروه نیز می‌خواهد یک هزار تن از کارکنان دولت افغانستان و دیگر افراد را آزاد کند.

آزادی زندانیان زمینه را برای اجرای دومین مرحله این موافقتنامه یعنی مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان درباره نقشه راهی برای این کشور در دوران پس از جنگ هموار می‌کند.

سهیل شاهین، (18 حمل) در تویترش نوشت که گروه طالبان، تیم تخنیکی خود را به منظور تصدیق و تثبیت زندانیان به کابل فرستاد و باید بر اساس توافقنامه، روند آزادسازی زندانیان شروع می‌شد.
او افزود: با بهانه‌های مختلف، روند آزادسازی زندانیان به تعویق افتاده است و به همین دلیل، تیم تخنیکی ما از با جهات مربوطه در نشست‌های بی‌نتیجه اشتراک نمی‌کند.

هیأت طالبان، برای نظارت از آزادی زندانیان خود و پیشبرد بحث‌های تخنیکی با نمایندگان دولت افغانستان، وارد کابل شده بود، اما ظاهرا هر دو طرف به نتیجه‌ای نرسیدند.

از این ببعد، از هیات پنج نفری طالبان در کابل خبر نشد تا اینکه پس از چند روز شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد که هیات طالبان به قطر بازگشته است. اما واقعیت قضیه مبین موضوع دیگری بود!

سه تن از هیات پنج نفری طالبان (حاجی محمد ابراهیم، حاجی عبدالفتاح و حاجی اختر محمد) در سفارت قطر و سپس در سفارت آمریکا در کابل ماندند و دو عضو دیگر طالبان به قطر بازگشتند. وظیفه این سه تن هماهنگی میان اعضای پشتون مخالف غنی در کابل بوده است. این سه تن طی یکماه اقامت خود در کابل، بدور از چشم ارگ، با افرادی چون حامد کرزی، داکتر عبدالله، محمد حنیف اتمر، گلبدین حکمتیار، اسماعیل یون و حاجی دین محمد گفتگو کردند.

پس از آن ارگی ها از حضور سه نماینده طالبان در سفارت قطر مطلع شدند و سفیر قطر نماینده های طالبان را به سفارت آمریکا انتقال داد.

آنان در سفارت آمریکا به مدت ده روز دیگر اقامت داشتند. گفته شده است که در این ده روز، تعداد بیست تن دیگر از نماینده های پشتون ها بشمول حکومتی ها مانند معصوم استانکزی با آنان دیدار کرده اند که تا کنون هیچ موضوع مستندی از آن جلسات به بیرون درز نکرده است.

آنچه از فحوای مذاکرات سه نماینده درجه سه طالبان در کابل بدست آمده است، جذب و هماهنگی بیشتر میان نیروهای بانفوذ پشتون و سران قبیله بوده و نتیجه دیگری نداشته است. در این میان گمان می رود که در این نشست ها بحث چگونگی حکومت آینده نیز به بررسی گرفته شده باشد.

در این روزها زمزمه دیگری بگوش می رسد که مجددا هیاتی از طالبان با کمک قطری ها در حال اعزام به کابل هستند تا زمینه خلع قدرت غنی و عبدالله را فراهم آورند و حکومت امارت اسلامی را با شیوه مدرن به مردم افغانستان پیشکش نمایند که در این مسیر آمریکایی ها حامی و پشتیان اصلی شان خواهند بود.

  پربازدید ترین