• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دولت کاستی هایش را بپذیرد و پل های ارتباطی با ایران را آتش نزند

دولت کاستی هایش را بپذیرد و پل های ارتباطی با ایران را آتش نزند

دولت باید کاستی‌هایش را بپذیرد و بجای آتش زدن پل‌ها ارتباطی، برای روابط دوستانه با ایران تلاش کند.

به نقل از «افغان پالس»، اگر فرصت کردید تا از افغان‌ها بپرسید که در کجا غیر از کشورشان احساس راحتی می کنند، همه آنها یک جواب واحد به شما می دهند: ایران؛ زبان مشترک، دین مشترک و تاریخ مشترک سرنوشت این دو کشور را به هم پیوند می‌زند و با این وجود وابستگی به غرب پیوندهای این دوستی متقابل را تهدید می‌کند و برای جلوگیری از از هم پاشیدن امور، دو کشور باید اختلافات خود را به صورت صمیمانه حل کنند زیرا قدرت هر کشور به معنی شکوه دیگری و بالعکس است.

این رسانه با اشاره به غرق شدن اتباع افغانستانی در مرز مشترک دو کشور و نیز حادثه سوختن موتر مهاجران افغانستانی در یزد ایران نوشت که دولت در این باره درگیر بازی‌های سیاسی شده است.

افغان پالس نوشت که دولت تلاش می‌کند تا افکار عمومی را از مشکلات واقعی افغانستان منحرف کند و در عین حال برای دلجویی از دولت ترامپ تلاش می‌کند که ظاهراً دولت را در جنگ با طالبان رها کرده است و «هیچ چیز بیش از فشارهای بین‌المللی بر ایران موجب رضایت دولت ترامپ نمی‌شود».

این نوشتار می‌افزاید: برای کسانی که مجبور به ترک زندگی خود در افغانستان هستند همواره به ایران به عنوان یکی از امن‌ترین پناهگاه‌ها نگاه می‌کنند و برخلاف بسیاری از دیگر همسایگان افغانستان، ایران بین پناهجویان شیعه و سنی تبعیض قایل نمی‌شود و هر دو را با آغوش باز می‌پذیرد.

این رسانه داخلی ادامه داد که نحوه رفتار کابل با این متحد دوستانه ممکن است در آینده نزدیک عواقبی داشته باشد.

افغان پالس تاکید کرد که اگر دولت کابل مهاجرت اتباع کشور به ایران را تنظیم می‌کرد یا امکانات کافی برای آن‌ها فراهم می‌کرد تا آنها متقاعد شوند که کشورشان می‌تواند آینده‌ای بهتری را به آنها بدهد، هیچ یک از این رویدادها بوجود نمی‌آمد.

این رسانه تصریح کرد که تصمیم دولت برای آتش زدن همه پل‌ها بین خودش و ایران به دو طرف آسیب خواهد زد و اگر افغانستان بخواهد این دوستی را حفظ کند باید مسئولیت کاستی‌هایش را به عهده بگیرد و اظهارات نفرت انگیز را نیز متوقف کند.

این رسانه داخلی ادامه داد: در غیر اینصورت نه تنها محیط امنی که برای پناهندگان افغانستانی در ایران ایجاد شده بی‌ثبات می‌شود بلکه کابل از یک متحد قدرتمند نیز محروم خواهد شد که صرف‌نظر از شرایط از آن‌ها حمایت می‌کند.

  پربازدید ترین