• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

دگزامتازون؛ نخستین داروی موثر برای بیماران کووید-19

دگزامتازون؛ نخستین داروی  موثر برای بیماران کووید-19

پزشکان تایید می‌کنند که دگزامتازون، یک داروی ارزان و قابل دسترس، می‌تواند از مرگ‌ومیر بیماران در حالت وخیم بکاهد اما بحران کرونا را ریشه‌کن کرده نمی‌تواند.

متخصصان بریتانیایی اعلام کرده اند که مقدار کم دگزامتازون می‌تواند بیمارانی را که با دستگاه تنفس مصنوعی نفس می‌کشند و وضعیت شان وخیم است، از مرگ نجات دهد.

داروی دگزامتازون با موثریت‌هایی که دارد می‌تواند بیمار را از بحران التهاب بیرون بکشد، غلظت ویتامین  A  را که به درمان کرونا کمک می‌کند، افزایش دهد و جریان خون‌رسانی را در مورگ‌های ریه‌ها بیش‌تر بسازد.

اما بهره‌گیری بی‌رویه از آن، زیان‌هایی هم دارد.

محمد نبیل فقیریار، مسوول واحد داخله عمومی بیمارستان حوزه‌وی هرات، می گوید: “فشار شخص را بلند می‌برد. اگر دیابت داشته باشد، دیابت را بالا می‌برد، پوکی استخوان را تشدید می‌کند و بیمار را ضعیف می‌کند و معافیت بیمار را پایین می‌آورد”.

پزشکان می‌گویند از یک‌سو نباید هیچ بیماری بدون توصیه پزشک از دگزامتازون استفاده کند و در سوی دگر، بهره‌گیری از این دارو برای بیماران کرونا دارای علایم خفیف یاهم بیمارانی که در خانه خوددرمانی می‌کنند، نیاز نیست.

اسدالله ژرف‌بین، پزشک، می گوید: “این دارو تنها می‌تواند که از طوفان و خیزهای بیجای سیستم معافیت، وجود را زیر کنترول دربیاورد و بیشتر برای کسانی که حالت وخیم دارند توصیه می‌شود”.

پزشکان می‌گویند، دگزامتازون میزان مرگ‌ومیر برخاسته از کرونا را از 0.5 درصد به 0.3 درصد کاهش می‌دهد اما به هیچ صورت بحران کرونا را ریشه‌کن کرده نمی‌تواند‌.

از سوی دیگر، پس از آنکه وزارت صحت اجازه تداوی بیماران کووید-19 را به بیمارستان های خصوصی نیز داد، حالا شهروندان از گرانی هزینه های درمان در این بیمارستان ها شکایت دارند.

همچنان خانواده های بیماران ویروس کرونا وزارت صحت عامه را به بی برنامه گی در مدیریت ویروس کرونا متهم می کنند و می گویند که کمبود امکانات صحی و اکسیجن سبب شده است که برای نجات زندگی بیماران شان هزینه های هنگفت را پرداخت کنند.

اما وزارت صحت می‌گوید که تمامی امکانات دست داشته شان را برای تداوی بیمارن کووید-19 و جلب اعتماد شهروندان به خرج میدهند.

در همین حال در بیست و چهار ساعت گذشته 564 مورد تازه ویروس کرونا از سوی وزارت صحت ثبت شده است. با این حساب تعداد مجموعی بیماران کرونا در افغانستان به 26874  مورد می رسد که منجمله، تاکنون 504 نفر از بین رفته و 6158 تن دیگر صحت یاب گردیده اند.

  پربازدید ترین