• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روز جهانی پناهنده | سخنرانی آصفه استانکزی خبرنگار خبرگزاری افغان ایرکا و فعال مهاجرین در ایران

روز جهانی پناهنده | سخنرانی آصفه استانکزی خبرنگار خبرگزاری افغان ایرکا  و فعال مهاجرین در ایران

ای وطنه په ما ګران وطنه
ځار ستا له هیبت شم زما افغانستان وطنه
نه هست این گیتی بی نام تو زیبا
جانم به فدایت افغانستان وطنم

تاسو ښاغلو حاضرینو ته سلامونه وړاندې کوم
وخت مو پخیر!
لۀ هر څۀ وړاندې ډېره مننه کوم چې تشریف مو راوړ

څو شېبې به د یو او بل په خوا کې اوسو، تر څو د ایران او افغانسان د اړیکو د پیاوړتیا باعث شو.
سپاسگزار هستم از مجری توانمند برنامه که فرصت ایراد سخن را به من داد و با کسب اجازه از مدیر کل محترم دفتر اتباع مهاجرین خارجی استانداری کرمان جناب اقای شفیعی باید تشکر کنم از زحمات حضرت عالی و مشاور ایشان سرکار خانم افشار گرانقدر، اعضای تیم جام و سایر دست اندرکاران با تدبیر، که این چنین مدبرانه برنامه را طرح ریزی و دایر کردند. ایزد منان را شاکرم که در این مقطع از تاریخ زندگانی به من توفیقی عنایت کرد تا به بهانه ای در محضر شما سخنرانی کنم.
چنانچه مستحضر هستید، ایجانب منحیث رییس (جوانان آینده نگر و متعهد به بشریت (جام)) در این مراسم شرکت مینمایم، تیمی که با دیدگاهش خدمت به بشریت و انسانهای روی زمین صرف نظر از فرهنگ، دین٬ مذهب و نژاد می باشد .
امروز هم که روز جهانی پناهنده می باشد باید گفت خیلی خوشحالیم که با گرامی داشت از این روز باعث صمیمیت بیشتر بین دو کشور برادر و دوست ایران و افغانستان میشویم . دو کشوری که دشمنان هر دو کشور به شکل ها و توطئه های مختلف خواستند سبب تیرگی روابط شوند اما موفق نشدند و هرگز موفق نخواهند شد. چهار دهه میزبانی جمهوری اسلامی ایران که با مرحمت و توجهات ویژه مقام معظم رهبری در تکریم همیشگی مهاجرین افغان ما همیشه بوده سبب ان شده، انچنان اخوت ، یکپارچگی بین ما دو ملت بوجود بیاید که روز به روز این مهر و محبت بیشتر میشود.

امروز هم که روز پناهندگان است به عنوان یک مهاجری که سی سال پیش والدین ام باعث جنگ های خانانه سوزان به ایران امد و من در حالی که کودکی بیش نبودم از ان زمان تا امروز که به درجه تحصیلی فوق لیسانس رسیدم از خدماتی که جمهوری اسلامی ایران و توجهات مقام معظم رهبری که برای ما در اختیار قرار داده استفاده نموده و مینمایم.

همانگونه که میدانیم مهاجران نیز انسان ها هستند و همه انسانها همعضو گروه مردم جهان هستند. تحقیقات بین المللی نشان داده است که از مجموع مهاجرین که به هر کشوری میروند تعداد اعظم(40 ٪ ) شان به شهروندان ممالک پناهنده میشوند. این اصل ایجاب مینماید که هرچه توجه بیشتر و بهتر به وضع مهاجران شود٬ ان جامعه به سوی جامعه ی مرفه تری عاری از خشونت های درونی به پیش خواهد رفت٬ و اگر توجه لازمی به وضع مهاجرین صورت نگیرد٬ باعث میشود که این کودکان مهاجر امروز که فردا جوان همان کشور میشوند با احساس حقارت درونی و کمبود شخصیت دچار خواهند بود٬ و نخواهد توانست که انگونه که موثر هست برای مردم کشور قبول شده اش و در مجموع به بشریت خدمت کنند و موثر واقع شوند.

پیشنهاد ما این هست که جامعه جهانی و کشورهای پناهنده پذیر بخاطر مشکلات روانشانسی که ممکن در نتیجه ای بی توجهی به به وضعیت انها در حال مهاجرت پیش اید٬ باعث مشکلات زیادی در ان اجتماع گردند. در خصوص خدمات تعلیمی و حقوق اولیه بشری و بخصوص تشویق انها به رفتار شایسته با مهاجرین برنامه های فرهنگی و خدماتی اجرا شود.

دوستان حدود بیش از چهل درصد .افرادی که مهاجر میشوند دیگر به زادگاه مادری شان بر نمیگرند٬ پس اگر توجه به مهاجرین بیشتر باشد سبب میشود که این تعداد از افراد که ماندگار خواهند بود و جزیی دایمی ان کشور خواهند گردید مریض روحی نباشند و مشکلات بعدی را بوجود نیاورند.

بازهم سپاس گزاری خاص دارم از شما عزیزانی که در این مراسم شرکت کردید و باعث شدید که احساس نزدیکی و صمیمیت بیشتر میان دو ملت هم فرهنگ، هم زبان، هم دین و هم تاریخ مان کشور ایران داشته باشیم

تشکر میکنم از فرصتی که برایم دادید تا دیدگاه یک مهاجر را با شما شریک سازم. ما اعضای جام که هریک از اعضا اقای استادمحمدخان طالبی، اقای وکیل عبدالله نورغازی، اقای مهندس امیرمحمد محمدی و اقای مهندس مسلم استانکزی از اعضایش هستند، مصمم هستیم و متعهدآ برای ساختار یک جامعه عاری از جنگ و خشونت ها و مرفع انسانی که در ان نیازی به مهاجرت ها نباشد٬ عملآ اندر کار هستیم٬ و حمایت شما را نیازمندیم.

  پربازدید ترین