• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

روابط ایران و افغانستان، مستحکم و غیرقابل تخریب است

روابط ایران و افغانستان، مستحکم و غیرقابل تخریب است

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان اعلام کرد که سفر هیأت بلندپایه دولت به جمهوری اسلامی ایران، گام مهمی در راستای گسترش روابط مستحکم و تاریخی و رفع سوءتفاهم ها است.

«محمدحسن جعفری» روز دوشنبه در مصاحبه با ایرنا گفت: هیأت دولت افغانستان به ریاست محمدحنیف اتمر در سفر به تهران مهمترین سند همکاری بین کابل و تهران را بررسی می‌کند و با نهایی سازی آن می‌تواند روابط دو کشور را بیش از پیش بهبود بخشیده و آن را تحکیم کند.

وی افزود: ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه، هم فرهنگ و دوست دارای چنان روابط مستحکم تاریخی هستند که مداخلات آمریکا و غرب در شرایط کنونی نمی‌تواند این روابط را برهم زند.

دبیرکل حزب رفاه ملی گفت که هیأت دولت افغانستان در این سفر باید تلاش کنند تمام سوء تفاهماتی که ناشی از تحرکات یک عده انسان‌های خودفروخته و مزدور علیه روابط دو کشور بوجود آمده را برطرف کنند و نگذارند این حرکات اثر منفی بر روابط دو کشور برادر داشته باشد.

به گفته استاد جعفری، آنهایی که خواستند از حوادث ناخواسته اخیر در رابطه با مهاجران افغانستانی که هیچ کسی خواهان بروز آنها نبود، با اشاره آمریکایی‌ها روابط برادارانه و همسایگی ما را تخریب کنند؛ باید بدانند که ملت و دولت افغانستان چنین اجازه‌ای به آنها نخواهد داد.

جعفری از میزبانی صادقانه دولت و ملت ایران از میلیون‌ها مهاجر افغانستانی در کشور قدردانی کرد و گفت ایران نیز باید در شرایط سخت کنونی همچنان حامی دولت و مردم افغانستان باقی بماند و نباید تحرکات برخی عناصر مزدور آنها را متاثر سازد.

رهبر حزب رفاه ملی افغانستان معتقد است که با سفر هیأت افغانستانی به ایران، تمام چالش‌های موجود به خوبی حل می‌شود و آنها باید بیش از پیش در باره نهایی سازی سند جامع همکاری ایران و افغانستان متمرکز شوند و هرچه زودتر فرصت امضا و نهایی کردن آنرا فراهم آورند.

جعفری گفت که غرب و در واقع آمریکا هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگاه ایران را برای دولت و ملت افغانستان پر کند؛ چون مرزهای مشترک، روابط همسایگی، فرهنگی، زبانی و دینی دو ملت به حدی پیوندها را نزدیک کرده است که آنها از  همدیگر تفکیک ناپذیر هستند.

دبیرکل حزب رفاه ملی افغانستان تجمع های اخیر در کابل و برخی شهرهای دیگر کشور را توسط انگشت شمار افراد معاندی خواند که گهگاهی تحت تاثیر دیگران به دوستی دو ملت ایران و افغانستان عناد می ورزند.
جعفری این افراد را مزدوران بیگانه خواند و گفت: این عملکرد نابخردانه آنها نه تنها احساسات دولت و ملت ایران، بلکه قلب‌های دولت و مردم افغانستان را نیز جریحه‌دار کرده است.

هیأت بلند پایه دولت به ریاست محمدحنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه کشورمان دیروز یکشنبه وارد تهران شد و با وزیر امور خارجه ایران و دبیرشورای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دیدار و در باره گسترش روابط دو کشور بحث و تبادل نظر کردند.

قرار است هیأت امروز نیز در تهران با مقامات ایرانی دیدار و در باره نهایی سازی سند جامع همکاری بین دو کشور بحث و تبادل نظر کنند.

  پربازدید ترین