• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمادگی ایران برای تسهیل روند مذاکرات بین الافغانی و امضاء سند جامع همکاری های راهبردی تا سه ماه آینده

آمادگی ایران برای تسهیل روند مذاکرات بین الافغانی و امضاء سند جامع همکاری های راهبردی تا سه ماه آینده

هیأت ایرانی تأکید کرده است که در صورت درخواست جمهوری اسلامی افغانستان، تهران آماده است که از ظرفیت و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین‌الافغانی و میزبانی از این مذاکرات استفاده کند.

وزیران خارجه‌ی افغانستان و ایران در یک بیانیه‌ی مشترک توافق کرده‌اند که مذاکرات برای نهایی کردن سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور را ادامه داده و سند یادشده را ظرف سه ماه آینده برای امضای رییسان جمهور دو کشور آماده کنند.

در این بیانیه‌ی مشترک آمده است که جانب ایران از پیشرفت تحقیقات در مورد حوادث اخیر برای مهاجران افغان به جانب افغانستان معلومات داده است. دو طرف همچنان توافق کرده‌اند که تدابیری را به‌منظور جلوگیری از وقوع حوادث مشابه روی‌دست بگیرند.

هیأت بلندرتبه‌ی افغانستان طی سفر دو روزه‌اش به ایران در هشت کمیته‌ی جداگانه با هیأت ایرانی در مورد موضوعات سند جامع، قانونمندسازی اقامت شهروندان، همکاری‌های مرزی، کار، آب، همکاری‌های فرهنگی، انرژی و صحت بحث و گفت‌وگو کرده‌اند.

در نتیجه‌ی این گفت‌وگوها، به کمیته‌های امنیتی – مرزی و قانونمندسازی حضور شهروندان در خاک دو کشور وظیفه داده شده است تا در راستای تأمین امنیت و جلوگیری از تردد غیرقانونی و قاچاق انسان و کالا در سرحد مشترک تدابیر لازم را در نظر بگیرند.

در این گفت‌وگوها، بر لزوم حضور نیروهای امنیتی افغانستان در پاسگاه‌های مرزی تخلیه شده نیز تأکید شده است.

در بیانیه‌ی مشترک وزیران خارجه‌ی افغانستان و ایران آمده است که به‌منظور تسهیل تردد شهروندان و وسایل نقلیه و کالاها بین دو کشور، تفاهم‌نامه‌ی همکاری‌های مشترک امضا شده است.

این تفاهم‌نامه بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران و وزارت صحت عامه‌ی افغانستان برای رعایت مقررات بهداشتی بین‌المللی در گذرگاه‌های مرزی به‌شمول جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی به امضا رسیده است.

براساس این بیانیه‌ی مشترک، دو طرف اعلام کرده‌اند که در چارچوب سند جامع همکاری‌های راهبردی، با امضای یک توافق‌نامه‌ی دوجانبه، در کنار قانونی‌کردن حضور نیروی کار افغانستان در ایران، مجوزهای لازم را برای حضور فعالان اقتصادی و نیروهای متخصص در خاک دو کشور فراهم کنند.

همکاری‌های اقتصادی – بازرگانی منطقه‌ای و چندجانبه، فراهم‌سازی تسهیلات رفاهی در بندرهای مرزی، هماهنگی در مورد موضوعاتی چون حقوق بشر و حمایت از شهروندان و دوام همکاری‌ها در حوزه‌ی انرژی از دیگر مواردی اند که جانب افغانستان و ایران روی آن به توافق رسیده‌اند.

به نقل از بیانیه‌ی مشترک، جانب ایران از روند صلح با مالکیت و رهبری دولت و مردم افغانستان نیز استقبال کرده است. هیأت ایرانی تأکید کرده است که در صورت درخواست جمهوری اسلامی افغانستان، تهران آماده است که از ظرفیت و امکانات خود برای تسهیل روند مذاکرات بین‌الافغانی و میزبانی از این مذاکرات استفاده کند.

هیأت‌های دو کشور بر تقویت همکاری‌ها و مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و فعال‌شدن ظرفیت‌های موجود در منطقه به هدف تسهیل مذاکرات و حمایت از نظام جمهوری اسلامی افغانستان نیز تأکید کرده‌اند.

دو طرف بر ضرورت شکل‌گیری یک ابتکار منطقه‌ای با محوریت افغانستان و اشتراک کشورهای همسایه و کشورهای تأثیرگذار و نقش سازمان ملل در حمایت از روند صلح بین‌الافغانی به تفاهم رسیده‌اند.

محمدحنیف اتمر صبح روز گذشته (یک‌شنبه، 1 سرطان) در رأس یک هیأت بلندرتبه‌ی دولتی به ایران رفت و در جریان این سفرش با وزیر خارجه و دیگر مقام‌های ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

هدف از سفر هیأت افغان به ایران، پرداختن به رویدادهای ناگوار اخیر برای مهاجران، جستجوی راه‌حل برای جلوگیری از تکرار این رویدادها، تقویت و توسعه‌ی همکاری‌های همه‌جانبه و مذاکرات در مورد سند همکاری‌های جامع بین دو کشور اعلام شده بود.

  پربازدید ترین