• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تحریم ها و شیوع ویروس کرونا ارائه خدمات به پناهندگان در ایران را تحت تاثیر قرار می دهد

تحریم ها و شیوع ویروس کرونا ارائه خدمات به پناهندگان در ایران را تحت تاثیر قرار می دهد

کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در ایران از تأثیر تحریم‌های یک‌جانبه بر این کشور و هم‌چنین شیوع ویروس کرونا بر وضعیت پناهندگان در ایران به خصوص شهروندان افغانستان ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید: 97درصد پناهندگان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و تاثیر تحریم‌ها روی آنان بسیار مشهود است. از سوی دیگر، چون پناهندگان به دلیل شیوع ویروس کرونا شغل خود را از دست داده‌اند، برای امرار معاش به کمک نیاز دارند.

هم‌زمان با فرا رسیدن 20 جون برابر 31 جوزا، روز جهانی پناهنده، از این روز طی مراسمی به صورت آنلاین، با حضور مسئولین امور اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران، نماینده کمیشنری پناهندگان سازمان ملل در ایران، مسئولین و فعالان امور پناهندگان از اروپا گرامی داشته شد.
 
پیش از آغاز این مراسم، نشست خبری دکتر مهدی محمودی، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران و ایوو فریسن، نماینده کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز به صورت مجازی برگزار شد.
 
در این نشست مشترک، ایوو فریسن درباره نوع و میزان خدمات این کمیشنری برای پناهندگان گفت: وظیفه اصلی ما به طور اساسی حمایت از کشورهایی است که به اتباع خدمات ارائه می‌دهند تا بتوانند خدمات را بهتر در اختیار پناهندگان قرار دهند.
 
وی آموزش، سلامت به ویژه در موضوع کووید 19 و دسترسی به مسائل سلامت را از جمله وظایف این نهاد حقوق بشردوستانه بین‌المللی برشمرد و گفت: بحث اسکان مجدد در کشورهای ثالث را هم مدنظر داریم که با توجه به تحریم‌ها و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم کووید، کار سخت‌تر شده است و دولت‌های عضو این کمیشنری باید در این زمینه‌ها بیش از پیش تلاش کنند.
 
فریسن در مورد تاثیر تحریم‌ها بر نحوه ارائه خدمات به پناهندگان و این‌که این کمیشنری چه کمکی در این زمینه انجام می‌دهد، گفت: کمیشنری عالی سازمان ملل متحد یک نهاد بشردوستانه است و بحث تحریم‌ها در حوزه کاری ما نیست. اما تحریم‌ها بر همه امور از جمله قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد. همانطور که در مغازه‌ها می‌بینیم قیمت‌ها بالا رفته؛ هزینه آموزش هم افزایش یافته است و همه این‌ها بر اتباع هم تاثیر می‌گذارد.
 
فریسن تاثیر تحریم‌ها را موضوعی میان مرزی عنوان و تصریح کرد: 97درصد پناهندگان در مناطق شهری زندگی می‌کنند و تاثیر تحریم‌ها روی آنان بسیار مشهود است.
 
این مقام سازمان ملل متحد همچنین درباره تاثیر کووید 19 و این‌که این ویروس نه تنها تاثیر اولیه، بلکه تاثیر ثانویه هم روی پناهندگان به ویژه اتباع افغانستانی داشته ‌است، گفت:‌ برخی از آنان که مشغول کار بودند، با مشکل روبرو شدند و درخواست کمک دارند. اتباع چون شغل خود را از دست داده‌اند، برای امرار معاش به کمک نیاز دارند.
 
وی ادامه داد: تلاش ما این است به سازمان ملل توضیح دهیم چه اتفاقاتی می‌افتد و چه مشکلاتی پیش روی اتباع قرار دارد تا از این طریق کمک‌های بشردوستانه را داشته باشیم.
 
فریسن با ابراز امیدواری از رسیدن افغانستان به ثبات اظهارکرد: به دنبال این هستیم بتوانیم با فعالیت‌های خودمان در قبال تلاش‌های ایران در عرصه بین‌المللی به این کشور کمک کنیم.
 
دکتر مهدی محمودی، ‌مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران هم در این نشست خبری با تبریک روز جهانی پناهنده گفت:‌ هر ساله با همکاری کمیشنری عالی سازمان ملل متحد و با حضور جمعی از پناهندگان مراسم بزرگداشتی در این زمینه برگزار و گزارش اقدامات انجام شده یک‌ساله به آنان اعلام می‌شود. امسال به دلیل ویروس کرونا این مراسم ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود.
 
وی درباره وضعیت اتباع غیرمجاز اظهارکرد: در همه جای دنیا قوانینی وجود دارد، وقتی افرادی غیرمجاز وارد خاک آن کشور می‌شوند یا وارد شدند و می‌خواهند اسکان یابند، اسکان آنان غیرقانونی است و هرجایی که مشاهده شوند، توسط پلیس دستگیر و از کشور طرد می‌شوند .
 
دبیر کمیسیون سامان‌دهی اتباع و مهاجرین خارجی با بیان این‌که اتباع غیرمجاز، مخفیانه و غیرقانونی وارد این کشور می‌شوند و طبعا سرشماری نمی‌شوند، گفت: آمار دقیقی از این اتباع نداریم اما با توجه به دستگیری و خودمعرفی و طرد 730 هزار اتباع غیرمجاز در سال گذشته،‌ می‌توان گفت بیش از یک میلیون اتباع غیرمجاز در کشور اسکان دارند.
 
وی با برشماری کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به پناهندگان اظهارکرد:‌ شرایط اقتصادی ما طوری است که در تحریم ظالمانه قرار داریم، لذا هر قدر سازمان‌های بین‌المللی برای ارائه خدات بیشتر تلاش کنند، نوع خدمات به پناهندگان تقویت خواهد شد.

  پربازدید ترین