• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معاون والی خراسان رضوی: بازگشت اتباع افغانستان به ایران تسهیل شد

معاون والی خراسان رضوی: بازگشت اتباع افغانستان به ایران تسهیل شد

معاون سیاسی، امنیتی و انتظامی والی خراسان رضوی گفت: بازگشت اتباع افغانستان به ایران از طریق مرز دوغارون طی هفته جاری تسهیل شده است.

حسن جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در قالب توافق دو کشور ایران و افغانستان در حال حاضر سفر اتباع افغانستان به ایران و سفر اتباع ایرانی به افغانستان با دریافت روادید امکان پذیر است اما اولویت بازگشت با آن دسته از اتباع افغانستان است که در طول زمان مشخص به ایران سفر کرده و قصد بازگشت دارند.
وی ادامه داد: اولویت با اقشاری مانند دانشجویان افغانستانی و اتباعی است که اقامت موقت در ایران داشته و برای سفر موقت به افغانستان سفر کرده بودند و طی هفته جاری موافقت شد این افراد به ایران بازگردند و سفرشان تسهیل گردد و سفارت ایران نیز برای بازگشت آنان مساعدت خواهد کرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی والی خراسان رضوی گفت: برای ورود سایر اتباع افغانستان به ایران همچنان مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پابرجاست و فقط در حوزه مباحث تجارت و ویزاهای تجاری و افرادی مانند دانشجویان که قبلا اقامت قانونی در ایران داشته و اکنون مهلت اقامتشان در افغانستان رو به اتمام است می‌توانند از تسهیلات یاد شده بهره‌مند و از مرز دوغارون به ایران وارد شوند.

20 جوزا ماه گذشته فرمانده انتظامی ولسوالی تایباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: باتوجه به گسترش بیماری کرونا در این ولسوالی و طی آخرین ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا ورود اتباع کشور افغانستان از مرز دوغارون به داخل ایران به طور موقت ممنوع شد.

سرهنگ علی اکبر قربانی افزود: پلیس گذرنامه با توجه به حساسیت موضوع طبق ابلاغ کشوری تا اطلاع ثانوی از ورود اتباع افغانستان به غیر از رانندگان در حوزه صادرات، ترانزیت و واردات ممانعت خواهد کرد.

وی ادامه داد: طی چند روز گذشته شمار مبتلایان به این ویروس در این ولسوالی افزایش یافته است از این رو از شهروندان تایبادی تقاضا می‌شود نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ترددهای  غیر مجاز در شهر خودداری کنند و در صورت تردد در معابر شهری از ماسک استفاده کنند.

سالانه افزون بر یک میلیون نفر مسافر ایرانی و خارجی از طریق گذرگاه رسمی دوغارون وارد دو کشور ایران و افغانستان می شوند.

ولسوالی 120 هزار نفری تایباد در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

بر اساس آخرین آمار رسمی تاکنون 212 هزار و 501 نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت 133 نفر در 24 ساعت گذشته، شمار جان باختگان کرونا در این کشور به 9 هزار و 996 نفر رسیده است.

براساس این گزارش تاکنون 172 هزار و 96 نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

  پربازدید ترین