• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در نشست استجوابیه مسوولان سکتور امنیتی نمایندگان با هم درگیر شدند

در نشست استجوابیه مسوولان سکتور امنیتی نمایندگان با هم درگیر شدند

شماری از اعضای مجلس می‌گویند که در جلسه استجوابیه‌ی روز دوشنبه که به گونه سری ادامه یافت، شماری از نمایندگان به دفاع از مسوولان امنیتی پرداخته و با بقیه درگیر شده‌اند.

در نشست روز دوشنبه (2 سرطان) مجلس، مسوولان ارشد ارگان‌های امنیتی برای پاسخگویی در پیوند به افزایش ناامنی‌ها در کشور از سوی نمایندگان استجواب شدند.
پس از تمام شدن سوال‌های نمایندگان؛ به درخواست اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع ملی مبنی بر محرم بودن اطلاعات امنیتی، جلسه به گونه سری و به دور از چشم رسانه‌ها ادامه یافت.

اکنون اما نمایندگان می‌گویند که در نشست دو روز قبل بعد از سری شدن مجلس، شماری از نمایندگان به دفاع از مسوولان ارشد ارگان‌های امنیتی پرداخته و با دیگر نمایندگان درگیر شده‌اند.

بر بنیاد گفته‌های این تعداد از اعضای مجلس؛ درگیری نمایندگان میان هم، عزت و صلابت پارلمان را زیر سوال بُرده و مسوولان استجواب شده نیز آنان را به تمسخر گرفته‌اند.

حلیمه صدف کریمی نماینده جوزجان در نشست امروز گفت که دو روز قبل عزت خانه ملت زیر سوال رفته است و مهمان‌ها به جای پاسخ‌دهی به نمایندگان آنان را به تمسخر گرفته‌بودند.

او اضافه کرد که درحالیکه ما روزانه ده‌ها تن از نیروهای ارتش را از دست می‌دهیم؛ اما شماری از نمایندگان با کف‌زدن مسوولان ارشد امنیتی را به تشویق گرفته‌اند.
بر بنیاد گفته‌های کریمی؛ این عمل خشم دیگر نمایندگان را برانگیخت و با هم به درگیری پرداختند.

فریده حمیدی نماینده نیمروز نیز گفت: "یخن‌گیری وکلا در روز دوشنبه عزت مجلس را نزد مسوولان استجواب شده زیر سوال برده و آنان نیز با نیشخند بر این عملکرد نمایندگان تماشاگر صحنه بودند".

حمیدی اضافه کرد که برخی از نمایندگان خلاف اصول وظایف داخلی مجلس خود را وکیل مدافع مسوولان ساختند و مانع پُرسش نمایندگان از این مقام‌ها می‌شدند.

بر بنیاد گفته‌های حمیدی؛ نمایندگان به علت جنجال‌های به میان آمده و مانع شدن شماری از هم‌صنفان خود نتوانستند تا مشکلات ولایات خود را در نشست روز دوشنبه مطرح سازند.
او از رئیس مجلس خواست تا پس از این روی نمایندگان متخلف اصول وظایف داخلی مجلس را تطبیق کند و آنان را برای یک ماه از شرکت در جلسات مجلس محروم سازد.

غلام فاروق نظری نماینده هرات نیز گفت که وزراء در نشست استجوابیه به جای پاسخ به سوالات نمایندگان آنان به نصیحت آنان شروع کرده بودند.

ضیاء الدین اکاذی نماینده بادغیس نیز گفت که مسوولان ارشد امنیتی را ما در حالی با چک‌چک از مجلس خارج ساختیم که هر روز ده‌ها تن از نیروهای امنیتی در کشور به خاک و خون کشانیده می‌شوند.

او اشاره کرد که در یک هفته گذشته تنها نزدیک به یک صد سرباز ارتش در بالامرغاب بادغیس کشته و زخمی شده‌اند که تاکنون اجساد شهدا نیز در اختیار طالبان می‌باشد.

ضیاء‌الدین ضیاء نماینده سمنگان اما خواستار شد تا بودجه‌ی جداگانه برای خرید تجهیزات جنگی به ویژه سلاح مجهیز به دوربین شب اختصاص داده شود.

بر اساس گفته‌های ضیاء در صورتی که این تجهیزات در اختیار نیروهای امنیتی قرار نگیرد، به زودی نظام سقوط خواهد کرد و تروریست‌ها به قتل عام مردم خواهند پرداخت.
این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که روز دوشنبه بعد از ختم نشست استجوابیه شماری از نمایندگان در گفت‌وگو با خبرنگار آوا یادآور شدند که مسوولان امنیتی با بیرون کردن رسانه‌ها تلاش کردند تا ناکامی‌های خود را پنهان کنند.

نصیر فراهی نماینده فراه خاطر نشان ساخته بود که هیچ جواب قانع کننده‌ی از سوی مسوولان نهادهای امنیتی به نمایندگان ارائه نشده است.

با این وجود میر رحمان رحمانی رئیس مجلس نمایندگان نیز گفت که تعداد زیادی از شهروندان کشور در هفته جاری به شمول سارنوالان و قاضی‌ها کشته شده‌اند و رهبری سکتور امنیتی نیز خود را مکلف به حفظ جان مردم نمی‌داند.

رحمانی خواستار شد تا رهبری سکتورهای امنیتی تغییرات موثر و مفید را در سطح مرکز و ولایات ایجاد کند و از حمایت افراد غیر مفید نیز دست بردارند.

او هشدار داد که در غیر اینصورت، وضعیت بدتر از این خواهد شد و همه روز شاهد جان باختن سربازان و شهروندان خواهیم بود.

مجلس درحالی روز دوشنبه مسوولان ارشد امنیتی را استجواب کرد که دفتر شورای امنیت ملی کشور اعلام کرده که طالبان در هفته گذشته در 32 ولایت کشور در 422 فعالیت تروریستی، 841 نیروی امنیتی و دفاعی کشور را شهید و یا زخمی کرده است.

این دفتر در خبرنامه‌ای گفته است که در حملات طالبان، 291 نیروی امنیتی و دفاعی کشور شهید و 550 تن دیگر شان زخمی شدند. همچنین در خشونت‌های هفته گذشته طالبان، 148 فرد ملکی نیز شهید و زخمی گردیدند.

به این اساس؛ هفته گذشته در 19 سال پسین از بابت خشونت‌ها، خون‌بارترین هفته بوده است، این در حالیست که طالبان به کاهش خشونت در برابر افغان‌ها تعهد کرده بودند و گفته بودند که برای صلح کار خواهند کرد.

  پربازدید ترین