• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سی ان ان: دولت ترمپ در حال نهایی کردن تصمیم خروج چهارهزار نیروی امریکایی از افغانستان است

 سی ان ان: دولت ترمپ در حال نهایی کردن تصمیم خروج چهارهزار نیروی امریکایی از افغانستان است

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از دو مقام امریکایی گزارش کرده است که دولت دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری این کشور در حال نهایی کردن تصمیم خود برای خروج بیش از چهارهزار نیروی امریکایی از افغانستان است.

در گزارش «سی‌ان‌ان» آمده است در حالی که این تصمیم هنوز نهایی نیست، مارک اسپر، وزیر دفاع ایالات متحده هفته‌ی گذشته درباره‌ی این طرح با متحدان ناتو گفت‌وگو کرده و این موضوع در جلسات او با مقام‌های ناتو در بروکسل مورد بررسی قرار گرفته است.

براساس این گزارش، این کم‌ترین میزان حضور نیروهای امریکایی از زمان آغاز جنگ امریکا در سال 2001 میلادی در افغانستان است.

با اجرایی شدن طرح خروج بیش از چهارهزار نیروی امریکایی از افغانستان تا خزان سال جاری، تعداد این نیروها در افغانستان از هشت‌هزار و 600 نفر به چهارهزار و 500 نفر کاهش خواهد یافت.

تصمیم‌گیری دولت ترمپ برای خروج بیش از چهارهزار سرباز از افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که طالبان خلاف توافق‌نامه‌ی صلح با امریکا، حملات‌شان را علیه مواضع دولت افغانستان افزایش داده‌اند.

چنانچه معلومات دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نشان می‌دهد، هفته‌ی آخر ماه جوزا، خونین‌ترین هفته‌ی 19 سال پسین بوده است. در این هفته 291 نیروی امنیتی در جنگ با طالبان کشته و 550 نیروی دیگر زخمی شدند. همچنان 42 غیرنظامی در پی حملات طالبان کشته و 105 غیرنظامی دیگر زخمی شدند.

براساس توافق‌نامه‌ی امریکا با طالبان که در زمستان سال گذشته در دوحه، پایتخت قطر به امضا رسید، امریکا توافق کرد که در ماه 14 ماه تمام نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند.

در مقابل طالبان نیز تعهد سپرد که به گروه‌های تروریستی دیگر اجازه‌ی استفاده از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدانش را نداده و با دولت افغانستان به میز مذاکره می‌نشینند.

اکنون دو مقام دولت امریکا به «سی‌ان‌ان» گفته‌اند که امریکا پیش از موعد معین، تعداد نیروهایش در افغانستان را از حدود 13 هزار نفر به هشت‌هزار و 600 نفر کاهش داده است.

  پربازدید ترین