• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

واکنش وزارت داخله به گزارش بچه بازی در بین نیروهای امنیتی

وزارت امور داخله به گزارش سالانه وزارت خارجه امریکا در مورد «قاچاق انسان» که در بخشی از آن گفته شده است سوء استفاده از کودکان و «بچه‌بازی» در بین نیروهای امنیتی افغانستان وجود دارد، واکنش نشان داد.

در اعلامیه وزارت امور داخله که روز یک‌شنبه، هشتم سرطان نشر شد، آمده است که این گزارش را خوانده و «به سلسله اصلاحات قبلی اقدامات عملی» را در این مورد روی دست گرفته است.

وزارت امور داخله در این اعلامیه گفته است که به هدف جلوگیری از استخدام افراد زیر سن، ریاستی را زیر نام «امنیت داخلی» ایجاد کرده که ریاست مبارزه با فساد، طرز رفتار سلوک پولیس و جلوگیری از استخدام کودکان را به گونه جدی نظارت می‌کند.

در اعلامیه وزارت امور داخله تذکر داده شده است که برای شناسایی هویت و مشخصات پولیس سیستم «اپس» ایجاد شده است که یکی از اهداف آن، جلوگیری از استخدام افراد زیر سن 18 در صفوف پولیس ملی می‌باشد.

طبق معلومات وزارت داخله، تا کنون 80 درصد منسوبان پولیس ملی ثبت این سیستم شده‌اند.

وزارت داخله اطمینان داده است که روند اصلاحات در صفوف نیروهای پولیس به گونه جدی ادامه دارد و رهبری این وزارت برای بهترشدن روند کاری تلاش می‌کند.

وزارت خارجه امریکا اما در گزارش سالانه‌اش درباره «قاچاق انسان» گفته است که گزارش‌های پی‌هم درباره بچه‌بازی توسط نیروهای ارتش، پولیس و مسوولان محلی پولیس وجود دارد، اما هرگز کسی در پیوند به آن مورد پی‌گرد قرار نگرفته است.

در این گزارش گفته شده است که نهادهای امنیتی افغانستان همواره بچه‌بازی در صفوف نیروهای و استخدام کودکان را به عنوان سرباز انکار کرده‌اند.

طبق این گزارش، برخی از قربانیان قاچاق انسان مجبور به برقراری رابطه جنسی در بدل پی‌گیری پرونده‌ی‌شان می‌شوند.

وزارت خارجه امریکا گفته است که اگر قربانیان قاچاق انسان برای افشای قاچاق‌بران تلاش کنند، مورد تجاوز قرار می‌گیرند و یا هم بازداشت می‌شوند.

در این گزارش هم‌چنان گفته شده است که نهادهای غیردولتی به دلیل نبود حمایت مناسب، قاچاق‌چیان انسان را برای پی‌گرد عدلی و قضایی معرفی کرده نمی‌توانند و قربانیان نیز به ارتکاب «جرایم اخلاقی» محکوم می‌شوند.

وزارت خارجه امریکا حکومت را متهم کرده است که به حداقل معیارها برای امحای قاچاق انسان دست نیافته است.

بچه‌بازی در کود جزای جدید جرم‌انگاری شده است، اما تاکنون کسی در پیوند به این جرم محاکمه نشده است.

  پربازدید ترین