• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مجلس نماینده گان از حکومت خواست تا هرچه زودتر نامزدوزیران را معرفی کند

مجلس نماینده گان از حکومت خواست تا هرچه زودتر نامزدوزیران را معرفی کند

مجلس نماینده‌گان از حکومت خواسته است که هرچه زودتر نامزدوزیران را برای گرفتن رای اعتماد به این مجلس معرفی کند تا به سرپرستی‌ها در وزارت‌خانه‌ها نقطه پایان گذاشته شود.

در اعلامیه‌ای که از سوی میررحمان رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان، روز دوشنبه، نهم سرطان، نشر شد، گفته شده است که خواست اعضای مجلس نماینده‌گان از حکومت معرفی نامزدوزیران در زودترین فرصت ممکن است.

طبق این اعلامیه، براساس دستور میررحمان رحمان و ماده‌ی 78 اصول و ظایف داخلی مجلس نماینده‌گان، پنج کمیسیون تحت ریاست آقای رحمانی اسناد نامزدوزیران و شرایط آن‌ها را برای عضویت در کابینه، بررسی می‌کند.

این پنج کمیسیون شامل کمیسیون‌های امور دینی و فرهنگی، امنیت داخلی، امور بین‌المللی، عدلی و قضایی و تفتیش مرکزی می‌شود.

در این اعلامیه گفته شده است که پس از نهایی‌شدن بررسی‌ها و ارائه آن به ریاست مجلس، نماینده‌گان در مورد دادن رای اعتماد به نامزدوزیران تصمیم خواهند گرفت.

کمیسیون امنیت داخلی قرار است شناس‌نامه‌ و سن نامزدوزیران را بررسی کند. هم‌چنان کمیسیون امور بین‌المللی موضوع دوتابعیتی بودن و کمیسیون عدلی و قضایی سوابق جرمی و جنایی نامزد‌وزیران را بررسی می‌کند.

کمیسیون تفتیش مرکزی وظیفه دارد تا مسایل مالیاتی و باقی‌داری نامزدوزیران را بررسی کند و کمیسیون امور دینی و فرهنگی نیز مسایل مربوط به اسناد تحصیلی و دیگر اسناد ارائه شده نامزدوزیران را ارزیابی خواهد کرد.

مجلس نماینده‌گان تأکید کرده است که هرگاه نامزدوزیران از این مرحله عبور کنند، وارد مرحله رای‌گیری در نشست عمومی خواهند شد.

این در حالی است که حکومت تاکنون تمام اعضای کابینه را معرفی نکرده است.

براساس توافق‌نامه سیاسی که بین محمداشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله در اواخر ماه ثور امضا شد، هردو، نامزدوزیران را به صورت مساویانه معرفی می‌کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری می‌گوید که تاکنون فهرست نامزدوزیران جناح عبدالله عبدالله به ارگ ریاست جمهوری فرستاده نشده است.

جناح ارگ تاکنون 12 نامزدوزیر را معرفی کرده است.

  پربازدید ترین