• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پنتاگون: طالبان به همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند ادامه می دهد

پنتاگون: طالبان به همکاری با شاخه القاعده در شبه قاره هند ادامه می دهد

 پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا در گزارشی گفته است که گروه طالبان هم‌چنان رابطه نزدیکش را با شاخه القاعده در شبه قاره هند حفظ کرده است.

وزارت دفاع امریکا این گزارش را درباره اوضاع امنیتی افغانستان به کنگره این کشور ارائه کرده است.

در این گزارش گفته شده است که شاخه هند شبکه القاعده به گونه دوام‌دار و سازمان‌یافته از جنگ‌جویان طالبان حمایت و با این گروه همکاری می‌کند.

پنتاگون در این گزارش گفته است گروه‌های وابسته به القاعده در منطقه که ارتباط نزدیک با گروه طالبان دارند، منافع درازمدت در حمله به نیروهای غربی دارند.

در این گزارش که وزارت دفاع امریکا آن را به درخواست کنگره این کشور روز چهارشنبه، یازدهم سرطان منتشر کرد، آمده است که به رغم پیش‌رفت‌هایی که در روند صلح حاصل شده است، روابط نزدیک بین شاخه هند شبکه القاعده  و طالبان ادامه یافته است.

عاصم عمر، رهبر شبکه القاعده برای شبه جزیره هند، سال گذشته در یک عملیات نیروهای امنیتی در ولسوالی موساقلعه هلمند کشته شد.

در این عملیات هم‌چنان مسوول روابط عاصم عمر و ایمن‌الظواهری رهبر القاعده نیز کشته شده بود.

شاخه هند شبکه القاعده در سال 1393 در هند اعلام موجودیت کرد. در همین سال، ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده با انتشار پیامی ویدیویی، از موجودیت شاخه جدید القاعده در شبه‌قاره هند خبر داده و گفته بود که این اقدام پس از دو سال زمینه‌سازی انجام شده است. او هدف نهایی این گام را تشکیل یک «خلافت اسلامی» در میانمار، بنگله‌دیش و بخش‌هایی از هندوستان از جمله کشمیر، گجرات و احمد‌آباد عنوان کرده بود.

پیش‌تر سازمان ملل متحد نیز در گزارشی از ادامه روابط طالبان را شبکه القاعده پرده برداشته بود.

امریکا و طالبان در دهم حوت سال گذشته توافق‌نامه‌ی صلح امضا کردند که بخش عمده آن قطع رابطه طالبان با شبکه القاعده و گروه‌های تروریستی بود. این توافق‌نامه هم‌چنان خروج کامل نیروهای امریکایی و استفاده نشدن از خاک افغانستان علیه امریکا و متحدانش را شامل می‌شود.

گروه طالبان تاکنون به گزارش وزارت دفاع امریکا واکنش نشان نداده است.

  پربازدید ترین