• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نگرانی از افزایش ناامنی در غزنی؛ اگر توجه نشود، ممکن است غزنی سقوط کند

نگرانی از افزایش ناامنی در غزنی؛ اگر توجه نشود، ممکن است غزنی سقوط کند

شماری از باشنده‌گان غزنی از افزایش ناامنی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و می‌گویند اگر به وضعیت امنیتی این ولایت توجه نشود، ممکن است که سقوط کند.

باشنده‌گان ولایت غزنی روز پنج‌شنبه، دوازدهم سرطان در یک نشست خبری در کابل اعلام کردند که در این اواخر گروه طالبان تحرکات‌شان را در این ولایت افزایش داده است. روشن غزنوی، فعال مدنی این نشست گفت که در این اواخر جنگ و درگیری میان نیروهای امنیتی و گروه‌های «مخالف مسلح» در غزنی افزایش یافته است.

 در اعلامیه نشست خبری باشنده‌گان غزنی آمده است که در این اواخر ناامنی به حومه‌های شهر رسیده و آرامش باشنده‌گان این ولایت را برهم زده است.

هم‌چنان باشنده‌گان ولایت غزنی از قطع شدن فعالیت‌ شبکه‌های مخابراتی ابراز نگرانی کرده می‌گویند، که از چندی به این سو هم برق و فعالیت شبکه‌های مخابراتی در این ولایت قطع شده است و مردم را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است که یکی از نشانه‌های احتمالی کشیده شدن درگیری به سطح شهر غزنی است.

 علاوه بر این، باشنده‌گان غزنی می‌گویند که شاه‌راه کابل-غزنی نیز از چندی به این سو ناامن شده و شهروندان به آسانی نمی‌توانند در این راه گشت‌وگذار کنند. آنان به نهادهای امنیتی هشدار می‌دهند، در صورتی که وضعیت به همین‌گونه به پیش رود و راه‌کاری برای بهبود وضعیت سنجیده نشود، ممکن است که این شهر بار دیگر هم‌مانند سه سال قبل به دست گروه طالبان سقوط کنند.

از سوی دیگر این باشنده‌گان از نبود مقام‌های محلی در ولسوالی‌های این ولایت انتقاد می‌کنند. باشنده‌گان غزنی می‌گویند که اکثر اداره‌های محلی این ولایت فعال نیستد و کارمندان و ولسوالان در اداره‌های محلی حضور ندارند. به گفته آن‌ها اکثر این ولسوال‌ها یا در مرکز غزنی و یا هم در کابل سکونت دارند و اداره ولایت غزنی نیز در این راستا توجه نمی‌کند.

باشنده‌گان ولایت غزنی از حکومت خواسته‌اند که علمیات تصفیه‌ای را به صورت گسترده در شهر غزنی راه‌اندازی کند تا این ولایت از خطر سقوط نجات یابد.

در اعلامیه گفته شده است که اکنون نیروی امنیتی کافی در غزنی وجود ندارد و نیاز است تا دولت نیروهای تازه به این ولایت بفرستد.

باشنده‌گان غزنی هم‌چنان از وجود فساد در اداره محلی غزنی شکایت کردند و این ولایت را «دست معیوب» دولت خواندند. آنان از حکومت مرکزی خواستند که دست به اصلاحات گسترده در سطح حکومت محلی در غزنی بزنند تا به این ترتیب فساد محو و شهروندان از ارایه خدمات بهره‌مند شوند.

این گفته‌ها در حالی ابراز می‌شود که دو روز پیش والی و نیز قوماندان امنیه ولایت غزنی وضعیت امنیتی در این ولایت را خوب توصیف کردند. آنان به مردم اطمینان دادند که نیروهای امنیتی در حالت خوبی قرار دارند و می‌توانند از غزنی دفاع کنند

  پربازدید ترین