• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عوامل و انگیزه های کودتا بالای حزب جمعیت

حزب جمعیت اسلامی یکی از بزرگرترین سکوی قدرت و قدرتمند ترین اپوزسیون غیر رسمی در برابر قدرت ارگ نشینان تحت حمایت امریکا در افغانستان بود!؛
دیروز بالای صلاح الدین ربانی رهبر حزب جمعیت کودتاشد و او را برکنار نمودند!
از میان مجموع احزاب سیاسی جهادی در افغانستان، حزب جمعیت این توان را داشت تا در جنگ قدرت و ثروت در مصاف ارگ قرار گرفته و چالش های بزرگی را برای قدرت مرکزی و حامیان آنها خلق نماید!
نمی گویم که حزب جمعیت طلایه دار کدام حرکت دادخواهانه در کشور بود بلکه عمده ترین بخش مبارزه و جدل آنرا حضور در قدرت و شراکت در نظام تشکیل می‌داد.

در میان حزب جمعیت از سال ها بدینسو‌ دو دانه مار افعی وابسته به استخبارات خارجی بنام های داکتر عبدالله و عطامحمد نور خوابیده بودند!
داکتر عبدالله قبلا نقش تعیین کننده استخباراتی خود را در کشتن احمد شاه مسعود انجام داده بود و نقش دوم آن عبارت از لگام زدن اپوزسیون ضد رژیم های کرزی-غنی بود که عبدالله نمایندگی آنرا در نمایشنامه های مضحک بدوش داشت ولاجرم سناریو را به نفع آمریکا و دست نشانده هایش تحقق می بخشید!

صلاح الدین ربانی طی سالهای اخیر بطور نیم‌بند تلاش نمود تا روش های مستقلانه تری را در برابر رژیم و گرایشات عبدالله و عطا برگزیند که این گونه رفتار نه به میل امریکا، نه به خواست پاکستان، نه به میل ارگ ونه به اشتیاق سران تسلیم شده جمعیت و قوی ترین اردوگاه آن در ساختار شورای نظار در پنجشیر بود!

رهبران شورای نظار که سال ها قبل تحت قیادت احمدشاه مسعود کمر جمعیت را شکستانده بودند و مرکز قدرت سیاسی را به پنجشیر منتقل نموده بودند، نمی خواستند تا یک بدخشانی خلاف اراده آنها سکوی حزب جمعیت را بدست داشته باشد!
احمد شاه مسعود سال ها قبل اسماعیل خان را به چنین سرنوشت مواجه ساخت، علیه او کودتا کرد و او را متواری ساخت!

حالا اکثر رهبران شورای نظار مانند یونس قانونی، امرالله صالح، جنرال بسم الله و شرکا به دوکانداران سیاست مبدل شده وبه مهره های اصلی استعماری و حکومت دست نشانده تبدیل شده اند!
آمد آمد طالبان!

حالا بزرگرترین پروژه امریکا و پاکستانی در افغانستان در معرض تطبیق قرار دارد. این پروژه عبارت از استقرار نظام امارتی در افغانستان است که توسط ارگ، امریکا و پاکستان تطبیق میگردد. صلاح الدین ربانی در برابر این پروژه مانع بزرگ تلقی میگردید، از این رو او باید برداشته می شد. لذا قدرت های استخباراتی با خرید حلقه اصلی شورای نظار و نقش داکتر عبدالله عبدالله، عطامحمد نور و نقش سرمایه قارونی او در خرید ارزان فرماندهان و رهبران جمعیت این کودتا را موفقانه سازمان دادند!

حالا رهبران جمعیت و شورای نظار جاده را برای مارش ظفر نمون طالبان در افغانستان هموار ساخته اند!
اما بازی خاتمه نیافته، بدنه اصلی شورای نظار و جمعیت را مخالفین سنتی طالبان تشکیل میدهد. حالا به صلاح الدین ربانی متعلق است، که چگونه به ضدحمله پرداخته و حمایت بدنه های اصلی جمعیت را سامان داده و آنها را به نفع خود منسجم می سازد!
هرگاه در آمد آمد طالب این فرصت را داشته باشد!؛

توریالی خاوری

  پربازدید ترین