• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالرشید دوستم به صورت رسمی مارشال شد

عبدالرشید دوستم به صورت رسمی مارشال شد

رییس‌جمهور غنی، با امضای فرمان اعطای رتبه‌ی مارشالی به عبدالرشید دوستم، معاون نخست پیشین ریاست‌جمهوری کشور، به گونه‌ی رسمی او را سومین مارشال افغانستان، تعیین کرد.

در متن فرمان ریاست‌جمهوری، آمده است: «به تأسی از حکم فقره‌ی (19) ماده‌ی (64) قانون اساسی افغانستان، رتبه‌ی مارشالی را به شخصیت سیاسی کشور محترم عبدالرشید دوستم، به پاس خدمات ایشان در حل بن‌بست‌های سیاسی و تأمین ثبات در کشور، اعطا می‌نمایم.»

اعطای رتبه‌ی مارشالی به جنرال عبدالرشید دوستم، جز توافق‌نامه‌ا‌ی است که میان محمداشرف غنی و عبدالله عبدالله، در 28 ثور سال جاری امضا شد.

عبدالرشید دوستم، رییس حزب جنبش ملی افغانستان است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2014 به عنوان معاون نخست محمداشرف غنی بود. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته، اما از عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی، حمایت کرد.

در همین حال، عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحه‌ی ملی، تأیید کرده که رییس‌جمهور غنی، فرمان اعطای رتبه‌ی مارشالی به جنرال دوستم را امضا کرده است.

آقای فرهمند، در برگه‌ی فیس‌بوکش نوشته است: «براساس توافق دو جانب ضمن اعطای رتبه مارشالی، عضویت شورای عالی دولت، عضویت در شورای امنیت ملی، امتیازات و پروتوکل معاونیت اول ریاست جمهوری، نیز به عبدالرشید دوستم در نظر گرفته شده است.»

جنرال دوستم، سومین نفر در افغانستان است که رتبه‌ی مارشالی را به دست می‌آورد. پیش از او، محمدقسیم فهیم از سوی حامد کرزی رتبه‌ی مارشالی را به دست آورده بود. برای نخستین بار نیز شاه‌ولی خان، کاکای محمد ظاهر رتبه‌ی مارشالی را به دست آورده بود.

  پربازدید ترین