• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نشست آنلاین بیست کشور درباره افغانستان

قرار است در حدود 20 کشور جهان در هفته آینده نشستی را دربارۀ اجماع منطقه‌ای برای صلح افغانستان و آغاز گفتگوهای میان افغانان برگزار کنند.
سخنگوی این وزارت می‌گوید که این نشست به ابتکار افغانستان و بگونۀ آنلاین خواهد بود.
به گزارش طلوع، گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افزود که در این نشست نمایندگان کشورهای منطقه، شریکای راهبردی افغانستان و نمایندگانی از سازمان ملل متحد شرکت خواهند کرد: «پیش از نشست هفته آینده، در همین راستا نشست نخست سه‌جانبه با شرکت رییسان جمهور افغانستان، ترکمنستان و آذربایجان از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.»

تاکنون زمان آغاز گفتگوهای میان افغانان مشخص نیست، اما پیشتر نمایندۀ سازمان ملل در افغانستان گفته بود که قرار است این نشست در ماه جاری میلادی برگزار شود.
اشرف غنی نیز گفت که به احتمال زیاد این گفتگوها در قطر برگزار خواهند شد.

همزمان با این، زلمی خلیلزاد، فرستادۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان در سفرش به پاکستان با جنرال قمر باجوه، رییس ستاد ارتش این کشور دیدار کرده‌است.
سفارت امریکا در اسلام‌آباد می‌گوید که در این دیدار خلیلزاد گفته‌است که چه اندازه طرف‌ها برای آغاز گفتگوهای صلح نزدیک است و این‌که عملی شدن تعهدات باقی مانده از سوی حکومت افغانستان و طالبان چقدر مهم است.

ظاهر تمیم، عضو مجلس نمایندگان گفت: «ما امیدوار استیم گفتگوهای دوجانبه و چند جانبه‌ای که قرار است به‌زودترین فرصت ممکن دایر شوند، حکومت افغانستان به‌خصوص شورای مصالحه ملی نهایت تلاش خودرا به خرج بدهند تا اجماع ملی و اجماع منطقه‌یی و جهانی قوی‌تر شود.»

در حالی که حکومت بر ایجاد اجماع کشورهای منطقه دربارۀ روند صلح افغانستان تأکید می‌ورزد، اما موج تازه‌یی از تنش‌ها میان امریکا و روسیه بر سر احتمال نقش مسکو در کشتن سربازان امریکایی نگرانی‌ها را تا اندازه‌یی دربارۀ تأثیرگذاری بد این تنش‌ها بر روند صلح افغانستان افزایش داده‌است.

  پربازدید ترین