• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برنامه عربستان برای نفوذ و گسترش وهابیت و افراط گرایی در افغانستان

برنامه عربستان برای نفوذ و گسترش وهابیت و افراط گرایی در افغانستان

عربستان سعودی که نقش آن در گسترش افراط گرایی در پاکستان بر کسی پوشیده نیست، با پوشش اقدامات انسان دوستانه قصد پیاده کردن چنین برنامه ای را در افغانستان دارد.

در حالیکه برخی علمای کشور از شیوع افراطی‌گری در کشور ابراز نگرانی می‌کنند، عربستان در گامی جدید جهت گسترش وهابیت از ساخت 100 مدرسه دینی در افغانستان خبر داد.

«جسیم محمدالخادی» سفیر عربستان در کابل در دیدار با «فضل هادی مسلم‌یار» رئیس سنای کشور گفت که سعودی در نظر دارد تا احداث دانشگاه بین‌الملل اسلامی در ولایت ننگرهار را آغاز کند و ساخت100 مدرسه دینی دیگر را نیز در افغانستان کلید بزند.

سنای افغانستان در بیانیه‌ای به نقل از سفیر عربستان نوشت: پادشاه عربستان سعودی هزینه 35 برنامه توسعه‌ای و تاسیس صد مدرسه دینی را برای افغانستان منظور کرده است و بزودی کارعملی ایجاد دانشگاه بین‌المللی اسلامی افغانستان در ولایت ننگرهار را نیز آغاز خواهد کرد.

عربستان در حالی ولایت ننگرهار را برای ساخت این دانشگاه تعیین کرده بود که، این ولایت مهمترین پایگاه گروه تروریستی داعش در افغانستان به شمار می‌رود و سعودی‌های برای ساخت این دانشگاه بودجه 500 میلیون دلاری در نظر گرفته‌اند.

چندی پیش نیز سخنگوی وزارت معارف از توافق با عربستان برای تحویل 99 هزار جلد کتاب آموزشی و تجهیزات برای کلاس‌های درسی خبر داده بود.

عربستان در حالی تلاش‌هایش را برای ایجاد مدارس دینی در افغانستان افزایش داده که برخی از علمای کشور از تدریس دروس وهابیت در مدارس کشور ابراز نگرانی کرده‌اند و از دولت می‌خواهند تا از فعالیت مدارس دینی مروج وهابیت جلوگیری کند.

کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی از طریق ایجاد دانشگاه و توزیع کتاب‌های آموزشی برای ترویج افکار وهابیت در افغانستان تلاش می‌کند زیرا گروه‌های تکفیری جایگاهی بین مردم افغانستان ندارند و به همین دلیل حکام سعودی و برخی از کشورهای عربی در تلاش هستند از این طریق پایگاه فکری برای جریان‌های تکفیری ایجاد کنند.

  پربازدید ترین