• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حدود 63 درصد از شهروندان کشور به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند

حدود 63 درصد از شهروندان کشور به آب آشامیدنی صحی دسترسی ندارند

وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید که در حال حاضر 63 درصد نفوس افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند که در روستاها این میزان، 53 درصد است و این وزارت تلاش می کند تا سال 2030 تمام روستانشینان کشور به آب صحی دسترسی داشته باشند.

وزارت احیا و انکشاف دهات امروز قرارداد 259 پروژه‌ انکشافی به ارزش بیش از 723 میلیون افغانی برای 29 ولایت با شورای انکشافی مربوط به امضا رساند.
 
مجیب‌الرحمن کریمی، وزیر احیا و انکشاف دهات، امروز (چهار شنبه) حین امضای این قراردادها گفت که "این پروژه‌ها در 29 ولایت کشور، شامل ارزگان، بادغیس، بدخشان، بامیان، بغلان، بلخ، پروان، پکتیا، پکتیکا، تخار، جوزجان، خوست، دایکندی، زابل، سمنگان، سرپل، غزنی، غور، فاریاب، کابل، کاپیسا، کنر، قندهار، لوگر، میدان وردک، ننگرهار، نورستان، هرات و هلمند تطبیق می‌شود و در جریان تطبیق آن‌ها نزدیک به 458 هزار روز کاری ایجاد خواهد شد."
 
به گفته‌ی وزیر احیا و انکشاف دهات، این پروژه‌ها شامل احداث 148 رشته شبکه‌ آبرسانی، حفر 127 حلقه چاه عمیق و سطحی، احداث 99 ذخیره‌ی آب، ساخت هفت مبرز صحی و اعمار 4250 متر کانال آبیاری می‌باشد که پس از تکمیل شدن، بیش از 374 هزار تن از روستانشینان کشور از مزایای آن‌ها مستفید خواهند شد.
 
وزارت احیا و انکشاف دهات می گوید که در حال حاضر بیش از 17 میلیون نفر در شهرها و روستاهای افغانستان به آب آشامیدنی صحی دسترسی دارند که این رقم حدود 63 درصد نفوس افغانستان را تشکیل داده است.
 
این وزارت گفته است که در روستاهای افغانستان، سطح دسترسی به آب آشامیدنی بیش از 53 درصد است و تلاش وزارت احیا و انکشاف دهات این است که تا سال 2030 صد درصد روستانشینان کشور به آب صحی آشامیدنی دسترسی پیدا کنند.

  پربازدید ترین