• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: طالبان را در نظام «جمهوری اسلامی» جذب می کنم

 غنی: طالبان را در نظام «جمهوری اسلامی» جذب می کنم

رییس‌جمهور غنی، تأکید می‌کند که دولت افغانستان، توانایی رهبری پروسه‌ی صلح را دارد و طالبان را در درون نظام «جمهوری اسلامی» جذب خواهد کرد.

آقای غنی، روز چهارشنبه (18 سرطان)، در یک نشست مردمی در ولایت کاپیسا، تأکید کرد، در بخش صلح دو وظیفه دارد که یکی از آن‌ها حفاظت از دست‌آوردهای نیروهای دفاعی و امنیتی و دیگرش نیز جذب طالبان در درون نظام «جمهوری اسلامی» است.

او با اشاره به این که اجماع ملی در بخش پروسه‌ی صلح وجود دارد، گفت: «یک چند نفر را بگذارید، آن‌ها خواب می‌بینند و خیال می‌کنند که همراه طالبان اگر کدام حکومت ساختند، فردا این‌ها را کسی از دار آویزان نخواهد کرد. آن‌ها باید دوباره فکر کنند.»

آقای غنی، تأکید کرد که تصمیم نهایی در مورد پروسه‌ی صلح را مردم افغانستان می‌گیرند و بر مردم هیچ فردی با استفاده از زور نمی‌تواند چیزی را تحمیل کند.

به گفته‌ی او، در پروسه‌ی صلح، باید با تدبیر و احتیاط گام برداشته شود تا خوشبختی برای مردم افغانستان رقم بخورد.

رییس‌جمهور غنی، تأکید کرد که بار دیگر، هواپیماهای نیروهای امنیتی و دفاعی به عنوان آهن کهنه به کشورهای خارجی فروخته نخواهد شد و این کشور، دیگر دست گدایی پیش جامعه‌ی جهانی دراز نخواهد کرد.

این در حالی است که قرار است پس از تبادله‌ی پنج هزار زندانی طالب با یک هزار زندانی دولتی، گفت‌وگوهای مستقیم میان نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان، آغاز شود. تا کنون، بیش از چهار هزار زندانی طالب و نزدیک به 700 زندانی دولتی، از سوی دو طرف آزاد شده اند.

  پربازدید ترین