• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

توصیه وزارت صحت به مردم: برای حفظ سلامت‎تان ماسک بزنید

توصیه وزارت صحت به مردم: برای حفظ سلامت‎تان ماسک بزنید

احمد جواد عثمانی، سرپرست و نامزد وزیر وزارت صحت عامه می‌گوید، ماسک زدن در فضای عمومی یک "موضوع حیاتی و ضروری می‌باشد."

سازمان جهانی بهداشت هم نزدیک به سه هفته پیش توصیه خود در مورد استفاده از ماسک را تغییر داد و از مردم خواست تا در اماکن عمومی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ماسک بزنند.

آقای عثمانی روز، پنجشنبه 19 سرطان،در یک نشست خبری در کابل گفت؛ هر چند تهیه ماسک طبی با توجه به بلند بودن قیمت آن، برای همه مقدور نیست اما با استفاده تکه/پارچه ماسک‌های خانگی تهیه و خود را در برابر ویروس کرونا محافظت کنند.

در حال حاضر در کابل ماسک‌های طبی در حدود 100 تا 300 افغانی به فروش می‌رسد و با توجه به قیمت بلند آن، تهیه‌اش برای همه مردم ممکن نیست.

به منظور تشویق مردم، او خود در این نشست خبری، ماسک طبی‌اش را کنار گذاشت و ماسک خانگی پوشید. او همچنین گفت که این وزارت ماسک‌های خانگی را آماده کرده و به مردم توزیع خواهد کرد.

در روزهای اخیر دیده می‌شود که مردم در مکان‌های شلوغ و بازارها کمتر از ماسک استفاده می‌کنند.

آقای عثمانی هشدار داد که هنوز هم این کشور در وضعیت "بحرانی کرونا" قرار دارد و نیاز است که مردم با استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی با این وزارت همکاری کنند.

به گفته آقای عثمانی شناسایی واقعات مثبت در آزمایشگاه‌های کشور کاهش یافته است؛ تعداد واقعات مثبت دو ماه قبل در حدود 70 درصد بود اما در حال حاضر این رقم تا حدود 40 درصد پایین آمده است.

از سویی هم با رفع تدریجی محدودیت‌ها و کاهش واقعات بیماری کووید-19 در هفته‌های اخیر، شماری از محلات تفریحی و رستوران‌ها دوباره به فعالیت آغاز کرده‌اند. اما محمد یعقوب حیدری، والی کابل و رئیس کمیته ملی مبارزه با کرونا از اینکه مردم فاصله اجتماعی و توصیه‌های بهداشتی وزارت صحت عامه را رعایت نمی‌کنند، انتقاد می‌کند.

او گفت: مالکان رستوران‌ها و هتل‌ها به ما تعهد دادند که تمام موارد پیشگیری را در نظر می‌گیرند اما آن‌ها خلاف تعهدشان عمل می‌کنند. والی کابل هشدار داد که در صورت دوام وضعیت، فعالیت این اماکن دوباره متوقف خواهد شد.

  پربازدید ترین