• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

گروه طالبان 17 زندانی دیگر دولت را در ولایت غور آزاد کرد

 گروه طالبان 17 زندانی دیگر دولت را در ولایت غور آزاد کرد

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان اعلام کرد که در ادامه روند آزادی زندانیان، این گروه 17 نفر دیگر از نیروهای دولت را آزاد کرده است.

«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با انتشار توئیتی اعلام کرد که در ادامه روند آزادی نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان 17 زندانی دولتی دیگر در ولایت غور آزاد شدند.

وی دو روز پیش نیز در توئیتی از آزادی 15 زندانی دیگر دولت در ولایت غور خبر داده بود.

براساس آمارهای منتشر شده توسط طالبان، با احتساب 17 نفری که توسط این گروه آزاد شده است، مجموع زندانیان آزاد شده دولتی به 764 نفر می‌رسد.

«جاوید فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی کشور اما می‌گوید که طالبان تاکنون تنها نیمی از یکهزار نیروی افغان که در توافقنامه قطر متعهد به آزادی آن‌ها شده را آزاد کرده است. وی مجموع زندانیان آزاد شده طالبان توسط دولت را نیز 4 هزار و 19 نفر اعلام کرد.

براساس توافقنامه قطر، دولت قرار است 5 هزار عضو طالبان را آزاد کند و این گروه نیز در مقابل یکهزار نفر از نیروهای دولتی را آزاد خواهد کرد.

روند تبادل زندانیان در حالی ادامه دارد که دولت اوایل هفته جاری با اعلام موضع تازه‌اش درباره آزادی زندانیان گفت که از مجموع 5 هزار نفر از زندانیان طالبان 597 نفر از آن‌ها را آزاد نخواهد کرد زیرا این اعضای طالبان به دلیل جرایم جنایی و اخلاقی زندانی شده‌اند و براساس قانون امکان آزادی آن‌ها وجود ندارد.

«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان اما تصریح می‌کند که این گروه بدون آزادی همه زندانیان این گروه براساس فهرست ارائه شده حاضر به آغاز مذاکرات بین‌الافغانی نیست.

با این حال برخی منابع می‌گویند که طالبان برای حل اختلاف درباره تبادل زندانیان، فهرست تازه‌ای را برای آزادی 592 عضو دیگر این گروه ارائه کرده تا جایگزین فهرست مورد اختلاف شود.

  پربازدید ترین