• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت معارف: رخصتی مکاتب دولتی و خصوصی تا 15 اسد تمدید شد

وزارت معارف: رخصتی مکاتب دولتی و خصوصی تا 15 اسد تمدید شد

کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا تصمیم گرفت که تمام نهادهای آموزشی و تحصیلی تا 15 ماه اسد سال جاری مسدود بمانند.

وزارت معارف می‌گوید که بر بنیاد فیصله اخیر کمیته اضطرار مبارزه با ویروس کرونا، همه مکاتب دولتی و خصوصی تا 15 اسد سال روان در سراسر کشور مسدود باقی می‌مانند.

نوریه نزهت، سخنگوی وزارت معارف می گوید که چگونگی تمدید مسدود ماندن نهاد های آموزشی ویا باز شدن این نهادها پس از 15 اسد، وابسته به ارزیابی های وزارت صحت عامه خواهد بود. در صورتی که وضعیت رو به بهبود باشد و آمار ابتلا به ویروس کرونا سیر نزولی را بپیماید، احتمال می رود که نهادهای آموزشی به گونه تدریجی گشایش یابند.

پس از شیوع کووید 19 در افغانستان و مسدود شدن نهادهای تحصیلی و آموزشی، وزارت معارف کشور تصمیم گرفت که روند تدریس را به گونه آنلاین و از طریق رادیو و تلویزیون به پیش ببرد. در پی این اقدام، نگرانی از کیفیت پایین خدمات انترنیتی و عدم دسترسی همه دانش آموزان به انترنت مطرح گردید.

سخنگوی وزارت معارف می گوید که این اقدام برای رفع خلای ایجاد شده میان دانش آموزان، مکاتب و آموزگاران روی دست گرفته شده بود. از دید خانم نزهت، این برنامه نمی تواند به هیچ گونه جاگزین تدریس حضوری گردد؛ اما با توجه به هدف ایجاد انگیزه برای دانش آموزان از اهمیت خاص برخوردار است.

بیش از 200 هزار تن به عنوان آموزگار رسمی در وزارت معارف فعالیت می کنند. افزون بر این، شماری از آموزگاران به گونه مقطعی در بدل حق الزحمه در برخی از مناطق افغانستان تدریس می کنند.

نوریه نزهت می گوید، در حالی که آموزگاران در دوران قرنطین فعالیت نداشتند، اما با آنهم مانند سایر کارمندان دولتی معاش خود را به دست آورده اند. اما این وزارت نتوانسته است که برای آموزگارانی که در بدل حق الزحمه تدریس می کردند، معاش بدهد.

بر اساس آمار رسمی وزارت صحت عامه کشور، نتایج آزمایش ابتلا به کرونا از 34هزارو 451 تن در سراسر کشور مثبت اعلام شده است. تا حال بیش از یک هزار بیمارمبتلا به ویروس کرونا جان باخته اند. رقم رسمی افرادی که دوباره صحت یاب شده اند به بیش از 21 هزارو 200 تن می رسد.

  پربازدید ترین