• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مناقشه قره باغ ازطریق جنگ و درگیری حل نمی شود

مناقشه قره باغ ازطریق جنگ و درگیری حل نمی شود

ادامه درگیری های طولانی بین دو همسایه ارمنستان و آذربایجان ، آن هم در شرایط کنونی شیوع پاندومی کرونا ویروس، تحمیل رنج و درد و نگرانی مضاعف برای دو ملّت بزرگ آذربایجان و ارمنستان است.

مهندس سامان نیازی ، معاون امور بین الملل موسسه بین المللی صلح زیبا جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در مورد درگیری های اخیر میان ارمنستان و آذربایجان اظهار داشت:
ادامه درگیری های طولانی بین دو همسایه که سال‌های متمادی منجر به کشته شدن اتباع هر دو کشور شده است، آن هم در شرایط کنونی شیوع پاندومی کرونا ویروس که به عنوان دشمن مشترک علیه بشریت هر روز حیات و سلامتی انسان‌ها را تهدید می کند ، تحمیل رنج و درد و نگرانی مضاعف برای دو ملّت بزرگ آذربایجان و ارمنستان است.

وی افزود :"بی شک مناقشه قره باغ ازطریق جنگ و درگیری نمی تواند حل گردد".

این نماینده سازمان مردم نهاد صلح زیبا گفت: "شایسته است طرفین برای دستیابی به صلح پایدار که مبتنی بر اصول و قواعد بین الملل و احترام متقابل نسبت به حقوق قانونی و پذیرفته شده در نظام بین الملل است و نیز وفاداری به اصل حُسن هم جواری مبتنی بر اصالت تمامیت ارضی رفتار نمایند.

در نظام درهم تنیده بین الملل و سازوکار حاکم بر آن ، این درگیری‌ها ضمن آسیب به حقوق دو کشور درگیر ، تأثیر قابل توجهی بر نظام کلی مناسبات دارد و صلح و امنیت در منطقه را به مخاطره می اندازد".

وی افزود: "شایسته است که دو همسایه با شروع سریع گفتگو به منظور حل مشکل فی مابین ، مانع از نقض حقوق بشر شوند و با عزم جدی و اراده واقعی مبنی بر پذیرش خاضعانه شرایط قانونی حاکم بر مناقشه قره باغ ، اقدام مقتضی نمایند".

مهندس نیازی اظهار داشت: "بدیهی است کشورهای آمریکا و فرانسه به عنوان دو عضو از اعضای موسوم به مینسک و نمایندگان آنها در موضوع قره باغ در حالی که فرانسه همچنان در پاسخگویی به مشکلات شهروندان خود و درون جغرافیای حاکمیتی خود ناتوان است و سریال شنبه های اعتراضی‌اش رمقی برای چنین نقش آفرینی نگذاشته و هم آمریکای درگیر اعتراضات ضد نژادپرستی با رئیس جمهور نژادپرستش که سنخیتی با صلح و آشتی بین ملت‌ها ندارد ، عقلانیت و منطق حکم می کند این دو همسایه هرچه سریعتر سلاح بر زمین بگذارند و خود دنبال راه حل های بدون خشونت و گفتگوهای توأم با احترام متقابل و حفظ حقوق طرفینی مشکل خود را حل کنند".

  پربازدید ترین