• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جشن مارشالی؛ جشن پیروزی واقعی بر دیو تاریخ!

جشن مارشالی؛ جشن پیروزی واقعی بر دیو تاریخ!

جشن مارشالی دوستم در شبرغان، در واقع جشن پیروزی افغانستان بر هیولای استبداد و انحصار در کشور بود. جریان این جشن را از تلویزیون آیینه مشاهده کردم، نکته های زیادی در این جشن نهفته بود که برای افغانستان به خصوص اقوام ترک‌تبار کشور ارزش های مهم تاریخی دارد.

1- مراسم را در گلزار شهدای جنبش ملی، برگزار کرده بودند. معنای این کار این است که این رتبه و افتخارات، به آسانی به دست نیامده و ملتی قربانی شده است تا حقوق اقوام در کشور حاصل شود. مارشال دوستم در سخنرانی خود گفت که در همین گلزار، در یک روز سه صدو پنجاه نفر از سربازان مبارز اش را دفن کرده است. یعنی پیروزی خون بر شمشیر!.

2- در این مراسم از چهره های شاخص ارگ و نماینده های واقعی اشرف‌غنی کسی نبود. گویا مارشالی را از ارگ به زور گرفته اند و انحصارگران قدرت، از این امر ناراحت هستند.

3- مارشال دوستم از جایگاه یک رهبر واقعی و کاریزما سخنرانی کرد. او مارشالی اش را به همه مردم افغانستان و تمام اقشار جامعه تبریک گفت. مارشال دوستم، خود را یکی از استوانه ظهای مهم افغانستان خواند که بدون او نه دولت اسلامی و شکست ارتش سرخ و نابودی حکومت های کمونیستی ممکن بود ونه تصمیم گیری های کلان سیاسی بدون حضور او و قوم و حزبش در افغانستان ممکن است.

4- سه تذکر مهم به سه آدرس داشت.
تذکر اول به داکتر عبدالله و اشرف غنی: اگر با هم کنار نیایید، متحد نشوید و با همکاری نزدیک برای افغانستان کار نکنید، کشور در کام تروریزم و طالب سقوط خواهد کرد.
تذکردوم با طالبان: اگر پروسه صلح را احترام نکنید، شکست خواهید خورد و جغرافیای زندگی تان تنگ‌تر خواهد شد. نام امارت اسلامی را نگیرید، با یک نام قابل قبول دیگر بیایید صلح کنید و زنده بمانید!.
تذکر سوم به آمریکا و جامعه جهانی: رئیس جمهور ترامپ نباید برای پیروزی خود در انتخابات آمریکا، افغانستان را قربانی کند. آزادسازی طالبان و کلان کردن این گروه به افغانستان جفا است. برای مارشال دوستم 6 ماه وقت بدهید جنگ 20 ساله آمریکا با تروریزم را به پیروزی میرساند. ما جغرافیای کشور خود را می‌شناسیم. دره هایی را که کماندوهای شما در 24 ساعت طی میکنند، کماندو های افغان در 4 تا 6 ساعت طی میکند. من اگر رهبری جنگ را به عهده بگیرم شورشیان طالب و خارجی را از کشور بیرون میکنم. شما هم می‌توانید نیروهای تان بیرون کنید فقط تجهیزات شان را به نیروهای افغان بدهید!

5- وقتی از حقوق زنان در مفکوره خود و جنبش ملی حرف زد، خانمی را نام گرفت که از آدرس جنبش ملی به جایگاهی رسیده؛ اما پس از  آشنا شدن با چند وزیر، خود را گم کرده و از اصالت‌اش دور شده است. به همه هواداران حزبش اعلام کرد که هرقدر از قوم و حزب و تاریخ شان فاصله بگیرند، شکست میخورند و نابود می‌شوند!

6- مردم شمال که تا ساعت در آفتاب گرم و هوای داغ شبرغان سر پا ایستاده بودند، احساس خستگی نکرده و با شادی و سرور تمام و کف‌زدن های ممتد، مارشال دوستم را همراهی کردند. این نشانه کامل کاریزماتیک بودن این چهره ماندگار ترک‌تباران افغانستان است.

◄ جاوید طهماسی

  پربازدید ترین