• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

پیام های آشکار و نهان سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق

پیام های آشکار و نهان سفر وزیر امور خارجه ایران به عراق

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سفری یک روزه و فشرده و در آستانه سفر نخست وزیر عراق به ایران به عراق سفر کرده است تا ضمن تمهید مقدمات سفر کاظمی به تهران، شرایط بهره گیری حداکثری از این سفر را با محوریت تامین منافع مشترک دو کشور فراهم کند

- در سفر ظریف به عراق نه تنها دیدار با مقامات سیاسی عراق، که ملاقات با رهبران جریان های سیاسی این کشور نیز تعریف شده است و این بدان معناست که تعامل با عراق واحد متحد همواره در دستور کار قرارداشته و دارد.

- دیدار ظریف با رییس جمهور، نخست وزیر، رییس مجلس، وزیر خارجه و صدر سلطه قضایی در عراق یعنی اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از حاکمیت قانون در عراق و دیدار با روسای جریانات سیاسی و رییس سازمان مردمی حشدالشعبی به معنای اعلام همراهی ایران با جریان مقاومت و رویکرد اصیل لزوم اخراج اشغالگران از عراق.

- نقطه آغازین سفر ظریف به عراق با زیارت یادمان سردار شهید سلیمانی و ابومهدی مهندس بود تا تاکیدی باشد بر اصرار ایران بر حمایت از جریان مقاومت و همچنین اعلام التزام ایران به همراهی با ملت عراق در دفع متجاوزین اشغالگر از این کشور.

- سفر کاظمی به ایران در حالی در سه‌شنبه پیش‌رو صورت خواهد پذیرفت که علی رغم هماهنگ درخصوص مسائل امنیتی و سیاسی، مساله دستیابی به تبادلات اقتصادی و تجاری 20 میلیارد دلاری فی مابین دو کشور درصدر توجهات قرار خواهد داشت، عراق از بهترین دوستان و همراهان ایران به ویژه در ماجرای تحمیل تحریم های آمریکایی بوده و هست و ایران در همه شرایط آرامش و سختی هیچ گاه از حمایت از مردم و دولت های مردمی این کشور کوتاهی نکرده است. چنین واقعیاتی است که دورنمای سفر کاظمی به تهران را بسیار روشن نشان می دهد.

  پربازدید ترین