• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عراقچی: نباید به آمریکا اعتماد کرد/ سیاست ما نسبت به طالبان کاملاً روشن است

عراقچی: نباید به آمریکا اعتماد کرد/ سیاست ما نسبت به طالبان کاملاً روشن است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: ما به نیت آمریکا شک داریم. ما معتقدیم آمریکا خیر منطقه و افغانستان را نمی‌خواهد. ما با طالبان گفت‌وگو داریم و محور گفت‌وگوها فراهم ‌کردن فضایی است که آنها وارد گفت‌وگو با دولت شوند.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران که هفته گذشته به‌منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات به کابل آمده بود، در مصاحبه با شبکه خبری «طلوع‌نیوز» به بیان مواضع تهران در خصوص تحولات در روابط با جمهوری اسلامی افغانستان پرداخت.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: روابط ایران و افغانستان بسیار گسترده، طولانی و دوستانه است. حادثه یزد بسیار بد و تأسف‌برانگیز بود اما ممکن است این اتفاق برای ایرانی‌ها هم رخ دهد.

هیچ سیاستی درباره برخورد نامناسب با اتباع افغان وجود ندارد

وی افزود: اینکه در بین 4 میلیون نفر، گاهی هم حادثه پیش آید دور از ذهن نیست اما تأسف‌برانگیز است به‌طور مثال همین چند هفته پیش یک کلینیک پزشکی در تهران آتش گرفت و تعدادی از پزشکان و پستاران ما در آتش سوختند.

عراقچی پیرامون حادثه یزد خاطرنشان کرد: وقتی پلیس ایران به خودرو حامل اتباع افغان شلیک کرد نمی‌دانست در آن چه کسانی هستند. پلیس اول شلیک هوایی کرد و بعد به لاستیک شلیک کرد. خودرو آتش گرفت و وقتی سرنشینان از راننده خواستند تا بایستد، راننده از اینکار سر باز زد. باید گفت که هیچ برخورد سیستماتیکی در این زمینه رخ نداده است.

وی درباره حادثه هریرود نیز گفت: هیچ عمدی از طرف نیروهای مرزی ایران در کار نبود و آنها تمام تلاش خود را کردند این افراد به سلامت بازگردند. مشکل اینجاست که پاسگاه‌های مرزی سمت افغانستان وجود ندارد هیچ کنترل مرزی از سوی افغانستان صورت نمی‌گیرد و همه چیز از سمت ماست.

عراقچی تأکید کرد: مشکل اینجاست که اتباع افغان، تردد غیرقانونی دارند؛ ما که میزبان آنها هستیم و سفارت روادید صادر می‌کند چرا سعی می‌کنند که غیرقانونی وارد ایران شوند؟ مشکل، قاچاقچی‌های انسان هستند؛ کسانی که پول‌های کلان از اتباع افغان می‌گیرند و آنها را به داخل ایران منتقل می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: وقتی نیروهای مرزبانی ایران از ورود غیرقانونی این افراد جلوگیری می‌کنند، آنها محل را ترک می‌کنند و قاچاقچیان انسان آنها را مجبور می‌کنند داخل آب شوند، چراکه آنها نمی‌خواستند پول این افراد را بازگردانند و متأسفانه این افراد با رفتن در آب‌های عمیق دچار حادثه می‌شوند. ممکن است قاچاقچیان این افراد را مورد ضرب و شتم قرار داده باشند، در هر صورت باید بررسی‌های بیشتری صورت گیرد و مقصر این حوادث شناخته شود. ما هیچ ابایی نداریم؛ اگر مشخص شود نیروهای مرزبانی ما چنین اشتباهی کردند حتماً مجازات خواهند شد.

عراقچی ادامه داد: آنچه بر ما مسلّم شده این است که هیچ سیاستی برای اینکار وجود ندارد اگه قرار بود این افراد به آب ریخته شوند، هرروز باید شاهد این اتفاق می‌بودیم چون تعداد خیلی زیادی هر روزه از مرزهای ما عبور می‌کنند؛ قطعاً در این حادثه عمدی در کار نیست و حتی دولت افغانستان هم در این رابطه مسئولیت دارد.

وی درباره دستبند زدن افراد زخمی در بیمارستان یزد نیز گفت: در این باره نیروهای انتظامی ما در حال بررسی هستند چراکه مشخص نبوده در بین افرادی که در آن ماشین بودند چه کسانی قاچاقچی بودند و چه کسانی قربانی قاچاقچیان بودند و این اقدام احتیاطی پلیس بوده است. اگر اشتباهی رخ داده باشد با مأمور پلیس خاطی حتماً برخورد خواهد شد.

عراقچی تأکید کرد: هیچ سیاستی در پیش نیست که برخورد بدی با اتباع افغان صورت گیرد. در حال حاضر نزدیک به 500 هزار دانش‌آموز افغانستانی در مدارس ایران کاملاً رایگان تحصیل می‌کنند و اینها نشان می‌دهد که قصدی در کار نبوده است. 

شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزارشریف هیچگاه از حافظه تاریخی ایران پاک نمی‌شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: به عقیده من داستان‌هایی که نباید فراموش شوند داستان‌هایی هستند که حکایت از «خصومت» می‌کنند نه «حادثه»؛ مثلاً شهادت 8 نفر از همکاران من در وزارت امور خارجه دیپلمات‌های ایران در مزارشریف هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود چراکه یک قصد ترور و کشتن را به همراه داشته است اما حوادثی که ممکن است در اثر حادثه باشد ارزش این را ندارند که به حافظه تاریخی دو ملت وارد شوند چراکه هیچ قصد و سیاستی در کار نبوده و ما باید تلاش کنیم که تکرار نشوند.

وی همچنین افزود: حضور اتباع افغان به صورت غیرقانونی ریشه بسیاری از مشکلات است. واقعیت این است که حضور چند میلیون نفر افغانستانی در ایران مشکلات متعددی را به وجود آورده است؛ مثلاً موارد متعددی داریم از نزاع و دعوا و درگیری اتباع یا با خود و یا با ایرانی‌ها که متأسفانه منجر به کشته‌شدن اتباع ایران شده ولی ما این موارد را به عنوان خاطره بد نگه نمی‌داریم اما باید کاری کرد که احتمال این حوادث به حداقل برسد.

عراقچی همچنین گفت: مهم‌ترین کار این است که یک روال قانونی برای حضور اتباع خارجی در ایران ایجاد کنیم؛ اتباع افغان که در ایران بودند در حوزه‌های اقتصادیِ بسیار و جبران خرابی‌های جنگ ایران و عراق به ما بسیار کمک کردند. باید به سمت قانونی‌شدن نیروی کار برویم. در این خصوص در حال انجام مذاکراتی هستیم که به تفاهم‌نامه‌ای برسیم و این موضوع را قانونمند و نظامند کنیم و مشکلات به حداقل برسد.

آمریکا در غیاب دولت افغانستان با طالبان توافق کرده است

عراقچی همچنین درباره میزان رابطه ایران با طالبان گفت: همه می‌دانند که طالبان را چه کسی ساخته و حمایت کرده و الان هم چه کسی در حال مذاکره و معامله با آنهاست. این یک واقعیت آشکار است که آمریکا که خود را متحد افغانستان حساب می‌کند با طالبان مذاکره کرده، معامله کرده و توافق کرده است. ما با طالبان هیچ رابطه‌ای به این شکل نداریم. ما گفت‌وگوهایی داشته‌ایم، بعضاً سفرهایی به ایران داشته‌اند و با آنها ملاقات کرده‌ایم. هدف این ملاقات‌ها هم ترغیب آنها برای حضور در روند صلح و حضور در روند گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بوده است. ما اگر بتوانیم نقشی ایفا کنیم این کار را خواهیم کرد. 

وی تأکید کرد: ما هیچ رابطه سیستماتیک با آنها (طالبان) نداریم که آنها را تجهیز کنیم. ما با همه گروه‌ها در افغانستان تماس داریم بخاطر آنکه ما تقریباً بیش از 1000 کیلومتر با افغانستان مرز داریم. به‌دلیل آنکه سال‌هاست از تحولات در افغانستان در بحث مواد مخدر، تروریسم جنایت سازمان یافته، قاچاق انسان و موادمخدر تروریسم داعش و تحولات داخلی افغانستان به ما صدماتی به ما رسیده است. میلیون‌ها پناهنده به سمت ایران آمده‌اند، ما تحولات را از نزدیک دنبال می‌کنیم. با همه گروه‌ها هم تماس داریم به این منظور که بتوانیم همه را به سمت یک توافق ببریم.

عراقچی با انتقاد از عملکرد آمریکا در روند صلح افغانستان گفت: ما با طالبان مذاکره نمی‌کنیم آنها را مهمان نمی‌کنیم ما نماینده ویژه تعیین نکردیم و بفرستیم که با آنها توافق کنند. آمریکایی‌ها با طالبان مذاکره کردند معامله کردند در غیاب دولت افغانستان دولت آمریکا با طالبان رسماً درباره آینده افغانستان مذاکره، معامله و توافق کرده است . آن کسانی باید متهم شوند که شما از من بهتر آنها را می‌شناسید. ما خودمان در یک مقطعی قربانی طالبان بودیم.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سؤال که تماس‌های ایران با طالبان از چه زمانی برقرار شده گفت: مدتی است که آغاز شده و اگر درباره جزئیات آن بخواهم توضیح دهم می‌شود گفت چندسال همان‌طور که با همه گروه‌ها تماس داشتیم با آنها (طالبان) هم تماس داشتیم، نظرات‌شان را شنیدیم و نظرات خودمان را نیز گفتیم. در یک مقطعی هم نماینده آنها به ایران سفر کرد من با او صحبت کردم یک بار دیگر هم نماینده دیگری آمد با وزیر خارجه ما ملاقات کرد. ما با طالبان گفت‌وگوهای خودمان را داشتیم و چیز پنهانی نداریم ولی مذاکره رسمی و معامله‌ای نکرده‌ایم.

طالبان در ایران دفتر ندارد

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره حضور طالبان در ایران و همچنین داشتن دفتر گفت: آنها در ایران دفتر ندارند. 

وی همچنین درباره گروه موسوم به شورای طالبان در مشهد نیز افزود: شورای مشهد ممکن است طالبان برای خود درست کرده باشد اما از نظر ما موضوعیت ندارد و در مشهد، وجود فیزیکی هم ندارد. ممکن است افرادی از طالبان بدون اطلاع ما رفت‌وآمد کنند و بعضی از آنها با اطلاع ما رفت‌وآمد می‌کنند. این از نظر ما یک امر طبیعی هست که ارتباط با همه گروه‌ها و جناح‌های افغانی داریم اما مهم این است که ما معتقد به حفظ قانون اساسی و ساختار سیاسی فعلی افغانستان هستیم.

عراقچی بار دیگر تأکید کرد: «جمهوری اسلامی افغانستان» مورد حمایت ماست. دولت افغانستان مورد حمایت ماست و طالبان هم اگر می‌خواهند در قدرت مشارکت داشته باشند باید وارد گفت‌وگو  با دولت و بقیه جناح‌های افغانی شوند. این سیاست ماست. ما همانند بعضی کشورهای دیگر طالبان را تجهیز نکرده‌ایم و در غیاب دولت با آنها مذاکره و توافقی امضا نکرده‌ایم و دولت را مجبور نکردیم که زندانیان آنها را آزاد کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پاسخ به ادعای وجود دفتر طالبان در مشهد نیز گفت: آیا این دفتر از دفتر پیشاور و دوحه مهم‌تر است؟ طالبان در دوحه دفتر دارد و مورد حمایت آمریکایی‌هاست و آنها می‌روند به قطر و آنجا با طالبان مذاکره می‌کنند.

عراقچی در پاسخ به ادعایی درباره حضور ملااختر منصور در سال 2016 میلادی در ایران نیز گفت: «من اطلاعی ندارم  ولی آن زمان شایعاتی درآمد که وی بدون اطلاع مقامات ما سفری به ایران داشتند ولی همان زمان هم جزئیات زیادی مشخص نشد. ما گفت‌وگو با طالبان را به هیچ وجه انکار نمی‌کنیم.»

اگر افغانستان می‌خواهد با منافقین گفت‌وگو کند از نظر ما ایرادی ندارد

وی تاکید کرد: ما حضور هیئت طالبان در تهران را به طور کامل به اطلاع دولت افغانستان رساندیم بعد از رفتن آن هیئت من شخصاً به کابل سفر کردم و گزارش گفت‌وگوها را به اطلاع مقامات کابل رساندم و این در شرایطی بود که آمریکایی‌ها رسماً مذاکره را شروع کرده بودند و مشروعیت داده بودند به طالبان و خیلی کشورهای دیگر نیز به ارتباط با طالبان اقدام کرده بودند.

عراقچی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام احتمالی متقابل افغانستان درباره گفت‌وگو با گروهک تروریستی منافقین نیز گفت: گروهک منافقین یک گروهک پیش پا افتاده و واقعاً مفلس است؛ اگر شما می‌خواهید با آنها گفت‌وگو و حرف بزنید از نظر ما هیچ ایرادی ندارد اما کار بسیار بی‌ارزش و غلطی است. آنها یک گروه عقب‌مانده، شکست‌خورده و مفلس هستند. یک‌عده پیرمرد و پیرزن در آلبانی! دولت افغانستان بخواهد با یک گروه بی‌ارزش حرف بزند می‌تواند آن را انجام دهد، این میل خودش است! اگر شما می‌توانید آنها را به راه راست هدایت کنید عیبی ندارد. ما هیچ مشکل امنیتی با گروهک منافقین نداریم.

وی همچنین در پاسخ به ادعایی درباره سفر سید طیب آغا از مقامات طالبان در سال 2013 میلادی به تهران برای شرکت در کنفرانس اسلامی و رد آن موضوع توسط ایران نیز گفت: همه ماهیت طالبان را می‌شناسند همه وابستگی طالبان را می‌شناسند همه می‌دانند چه کشورهایی طالبان را ایجاد کرده، از آن حمایت می‌کنند و الان در کجا مستقر هستند و با چه کسانی در حال مذاکره هستند. شما نمی‌توانید این مسائل را به ایران بچسبانید هرچه قدر هم تلاش کنید و با استناد به یک عکس یا حرف بی‌سند نمی‌توانید این کار را بکنید. من گفت‌وگو با طالبان را انکار نمی‌کنم.

گفت‌وگوها با طالبان را انکار نمی‌کنیم/ هیچ چیز پنهانی نداریم

عراقچی همچنین در پاسخ به سؤالی در این باره که اتهاماتی مطرح می‌شود که ایران طالبان را تجهیز می‌کند، گفت: چه دلیل دارد این کار را بکنیم؟ من قویاً تکذیب می‌کنم. یک زمانی هست که شما می‌بیند که طالبان یک تجهیزاتی دارد می‌گردید ببینید شایعاتی درباره ایران وجود دارد یا خیر ولی بعضی مواقع این شایعه نیست و ارتباطی که برخی کشورها با طالبان دارند یک ارتباط رسمی است. کسانی‌که با طالبان مذاره می‌کنند این دیگر احتیاج به گذرنامه نشان‌دادن ندارد. شما گذرنامه زلمی خلیل‌زاد را نشان بدهید ببینید چندبار در کجا با اینها (طالبان) مذاکره کرده. یک امر کاملاً روشنی است. کسانی که سعی می‌کنند ایران را دشمن افغانستان نشان بدهند من خواهش می‌کنم  حداقل شما در این دام نیفتید.

وی در پاسخ به ادعایی درباره گفته‌های رئیس پیشین نیروهای مسلح افغانستان پیرامون اینکه ایران به طالبان تجهیزات می‌دهد و این موضوع در مراسم تحلیف روحانی از سوی اشرف غنی مطرح شده، افزود: اینکه یک مقام نظامی این ادعا را بکند خودش باید ثابت کند و اگر مدرکی دارد رو کند اما ما این کار را نمی‌کنیم. سیاست ما نسبت به طالبان کاملاً روشن است. ما با آنها گفت‌وگو داریم، رفت و آمد داریم ولی اینکه شما بخواهید با استناد به روایت‌ها و حرف‌های مختلف در سال‌های مختلف و کپی گذرنامه در سال فلان مواردی را به ایران نسبت دهید موضوع متفاوتی دارد و این دامی است که دشمنان روابط ایران و افغانستان برای شما پهن کرده‌اند.

سند جامع راهبردی به‌معنی حمایت کامل ایران از افغانستان است

عراقچی تأکید کرد: طالبان با آمریکا صراحتاً مذاکره می‌کند و آمریکا در غیاب دولت افغانستان با طالبان معامله می‌کند. دیگر در آن صورت مطرح‌کردن این موارد چه معنی می‌دهد؟ همسایه غربی افغانستان یعنی ایران 40 سال است که با افغانستان رابطه نزدیک و برادری دارد. ایران در جنگ و در اشغال شوروی از افغانستان حمایت کرد. ایران در جنگ‌های داخلی، از افغانستان حمایت کرد. همسایه غربی شما از دولت فعلی افغانستان و قانون اساسی افغانستان حمایت می‌کند. همسایه غربی شما 2 میلیون فرصت شغلی متعلق به جوانان ایرانی را در اختیار جوانان افغانستانی قرار داده، 500 هزار دانش‌آموز افغانی را بصورت مجانی در مدارس خود وارد تحصیل کرده، همان میزان سوبسیدها و خدمات درمانی که به ایرانی‌ها داده می‌شود به این 4 مییلون هم داده می‌شود. در دام دشمنان ایران و افغانستان گرفتار نشوید. دشمنان با اشاره به جزئیات کوچک و حوادث متفرقه، می‌خواهند یک رابطه عمیق و صمیمی را از بین ببرند.

وی همچنین درباره ادعای وال‌استریت ژورنال در خصوص دادن حقوق ماهانه به طالبان از سوی ایران و آموزش آنها توسط سپاه  پاسداران نیز گفت: وال‌استریت ژورنال یک نشریه آمریکایی است و آنها هم دشمن ایران هستند و ممکن است هر اتهامی را به ایران بزنند کما اینکه زیاد زدند. من توصیه می‌کنم در این دام‌ها نیفتید.

عراقچی ادامه داد: آمریکایی‌ها از افغانستان می‌روند زودتر یا دیرتر؛ ولی ایران و افغانستان دو همسایه تاریخی هستند و برای آینده همیشه با هم خواهند بود. ما در یک منطقه باید با هم زندگی کنیم بهتر است که نکات مثبت روابط را ببینیم و ارزش‌های مشترک را ببینیم و براساس آنها یک رابطه مناسب را بسازیم. ایران صراحتاً گفته پشتیبان دولت افغانستان است و در این شرایط داریم سند جامع راهبردی رو تنظیم می‌کنیم این بدان معناست که این سند حمایت کامل ایران از افغانستان در مقابل همه رقباست.

خواهان حضور نظام‌مند و قانونی اتباع افغان در ایران هستیم

عراقچی درباره استفاده از مهاجرین افغان به‌عنوان اهرم فشار نیز گفت: سیاست ایران در مقابل افغانستان یک سیاست کاملاً روشن است. یک مرور بر 40 سال گذشته کاملاً نشان می‌دهد که از زمان اشغال شوروی تا امروز ما چگونه از افغانستان در همه مراتب حمایت کردیم. چرا می‌گویید ایران از مهاجرین افغان به‌عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند؟ آیا تا الان شده بخواهیم این افراد را برگردانیم؟ شده مرزها را ببندیم؟ البته ممکن است در بعضی از مقاطع، برای اینکه دولت افغانستان همکاری کند یک نظمی داده شود این اتفاق افتاده باشد.

وی همچنین افزود: ما می‌خواهیم اتباع در ایران بصورت قانونی و  با گذرنامه حضور داشته باشند. در یک مقطعی بود که دولت افغانستان حتی حاضر نبود به آنها گذرنامه بدهد ما فشار آوردیم و برای اینها گذرنامه گرفتیم. ما خواهان این هستیم که برادران و خواهران افغان ما که در ایران هستند یک زندگی قانونی معمولی معقول داشته باشند و دولت افغانستان هم باید همکاری کند.

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران تأکید کرد: سیاست ما نسبت به مهاجران و آب، کاملاً روشن است. ما در مذاکراتی که در رابطه با سند جامع داشتیم که بخشی از آن مربوط به آب بود توافق کردیم. نه ما قصد داریم از آب به عنوان اهرم استفاده کنیم نه افغانستان چنین قصدی دارد. موضوع آب و موضوع مهاجرین و پناهندگان، می‌تواند یک موضوع همکاری میان ایران و افغانستان باشد. اینها موضوعات رابطه با افغانستان هستند و باید به شیوه معقولی بین دو کشور مورد مذاکره قرار بگیرند و مسیر قانونی خود را طی کنند.

کمیته آب به پیشرفت‌های خوبی رسیده است

وی ادامه داد: مدیریت آب‌های افغانستان چه مشکلی برای ایران ایجاد می‌کند؟ مشکلش هم برای ایران هم برای افغانستان است. ما هامون‌ها را داریم بخشی در خاک ایران و بخشی در خاک افغانستان هستند. این هامون‌ها باید پر از آب باشند تا نقش خود را در محیط زیست منطقه ایفا کنند. اگر خشک باشند تبعات محیط زیستی خواهد داشت که گریبانگیر هم مردم ایران و هم مردم افغانستان می‌شود. خشک‌شدن هامون‌ها باعث طوفان‌های شن گردو غبار و ریزگردها خواهد شد و زندگی مردم دو کشور را مختل می‌کند. بنابراین یک حقابه برای ایران هست یکی برای افغانستان وجود دارد و یکی هم برای طبیعت. اگر می‌خواهیم محیط زیست را حفظ کنیم و اگر از اثرات تخریب محیط زیست می‌خواهیم در امان باشیم باید سهم طبیعت را هم بدهیم. اگر افغانستان از طریق ایجاد سدهای مختلف جلوی ورود آب به هامون‌ها را بگیرد تبعاتش برای خود نیز هست. خشک‌شدن هامون‌ها اثرت بدی برای افغانستان هم دارد.

عراقچی درباره ادعایی پیرامون آنکه ایران بیش از حقابه خود دریافت می‌کند نیز گفت: هیرمند منبع تغذیه آبی هامون‌هاست و موضوع ما با دولت افغانستان این است که سهم ایران و افغانستان به‌جای خودش و حقابه طبیعت به جای خودش. ما در کمیته آب و سند جامع توافق کردیم که در این حوزه مطالعاتی انجام شود که خشک‌شدن هامون‌ها به چه علت است. هم ایران هم افغانستان اعتراف داریم که هامون‌ها باید زنده بمانند فکر کنم همه این را قبول دارند.

به نیت آمریکا در روند صلح افغانستان مشکوکیم

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو خاطرنشان کرد: ما به نیت آمریکا شک داریم. ما معتقدیم که آمریکا خیر منطقه و افغانستان را نمی‌خواهد. این برای ما اثبات شده است. ممکن است شما اختلاف نظر داشته باشین ولی ما به نیت آمریکا مشکوک هستیم. ما معتقد هستیم که هر حرکتی صورت می‌گیرد برای صلح در افغانستان باید در چارچوب قانون اساسی افغانستان باشد و از طریق گفت‌وگوهای بین‌الافغانی انجام شود. هر تصمیمی که خود افعانی‌ها به آن برسند از نظر ما برای همه دنیا باید مورد قبول باشد. ولی ما دیگاه خود را مطرح می‌کنیم.

وی افزود: به اعتقاد ما قانون اساسی و ساختار سیاسی موجود باید حفظ شود و شرایط فراهم شود که همه گروها و جناح‌های مختلف افغانستان بتوانند در این سیستم مشارکت کنند و در قدرت هم حضور داشته باشند. این دیگر باید جزئیاتش توسط خود افغانستان در گفت‌وگوها باید انجام شود ولی ما معتقدیم که به آمریکا نباید اعتماد کرد و حضور آمریکا در منطقه حضور خطرناکی هست و باعث اختلافات زیادی خواهد شد.

عراقچی همچنین تأکید کرد: ما تلاشی را که آمریکا در آن دخیل است هیچ خبری در آن نمی‌بینیم هیچ‌وقت هم علاقه نداریم سهمی در آن داشته باشیم. ما با طالبان گفت‌وگو داریم و محور گفت‌وگوها فراهم‌کردن فضایی است که آنها وارد گفت‌وگو با دولت شوند. نتیجه گفت‌وگوها را هم گزارش می‌دهیم ما کمکی از دست‌مان برآید انجام می‌دهیم برای اینکه طرف‌های مختلف در افغانستان را به وحدت نظر برسانیم. ما راه خودمان را می‌رویم. این در منطقه هم اثبات شده که راهی که ایران رفته همیشه صحیح بوده چه در مقابله با صدام و چه مقابله با نیروهای تروریستی، با صبر و حوصله مسیر خود را رفته‌ایم.

وی تصریح کرد: قانون سیاسی افغانستان و نظام سیاسی، محصول سال‌ها مجاهده بوده و صدها و شاید میلیون‌ها قربانی داده است. این نظام باید حفظ شود و دنبال سؤالات فرضی نرویم. نظام سیاسی موجود یک واقعیت است و باید طالبان را قانع کنیم در این ساختار و سیستم وارد مشارکت شود.

علاقه‌مندی ایران به میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی  

عراقچی در بخش دیگری از مصاحبه خود گفت: بعضی‌ها معتقدند طالبان در طول سال‌ها تغییر نکرده و بنیان‌های فکری آنها عوض نشده است اما بعضی‌ها معتقدند طالبان درس‌های خود را از گذشته گرفته و تغییر کرده است. بعضی‌ها نیز معتقدند که ما با یک طالبان مواجه نیستیم و با گروهای مختلف در داخل طالبان مواجه هستیم که هرکسی ایده‌های خود را دارد. بعضی‌ها خواهان تغییر هستند. من الان نمی‌توانم قضاوت کنم ولی قبول دارم در این زمینه راه‌های مختلفی وجود دارد.

وی در پاسخ به سءالی درباره علاقه‌مندی ایران به میزبانی مذاکرات بین‌الافغانی نیز گفت: اگر دولت افغانستان درخواست کند، ایران علاقه‌مند به میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی است.

فاطمیون ایثارگرانی هستند که باید از آنها تقدیر شود

عراقچی همچنین درباره حضور رزمندگان فاطمیون در جنگ با تروریست‌های تکفیری در سوریه نیز توضیح داد: یک مبارزه بین‌المللی علیه داعش در سوریه که بخش‌های زیادی از عراق را تصرف کرده بود و می خواست دولت تشکیل بدهد شکل گرفت. کشورهای زیاد و نیروهای زیادی وارد مبارزه با داعش شدند از جمله جمهوری اسلاین ایران چراکه ما اعتقاد داشتیم که اگر داعش در عراق و سوریه مقابله نشود و شکست داده نشوند آن وقت باید در خیابان‌های تهران و کابل و پاریس و لندن با آنها بجنگیم و برداشت ما کاملاً درست بود. خود اروپایی‌ها وقتی که حملات داعش در پاریس و جاهای دیگر را دیدند به این نتیجه رسیدند. در این جنگ همگانی علیه داعش، نیروها و داوطلبان مختلفی در آن حضور داشتند.

وی ادامه داد: فاطمیون، نیروهایی بودند که ایثارگرانه آمدند و در این مجاهدت شرکت کردند. به اختیار خودشان بود. آنها کاملاً داوطلبانه آمده بودند خون دادند در شکست داعش شریک شدند و به نظر من باید از آنها تقدیر شود. در جنگ داعش و برای حفاظت از حرم‌های شریفین، داوطلبین شیعه زیادی عازم شدند. هم ایرانی‌ها و هم مهاجرین افغانستان، به درخواست خودشان و داوطلبانه رفتند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: در طول این سال‌ها اتهاماتی به ایران می‌زدند که ایران کودکان را به جنگ فرستاده است! در زمان جنگ ایران و عراق هم این اتهامات را به ما می‌زدند! نیروهایی خالصانه برای مبارزه با یک اهریمن، به درخواست خودشان به سوریه رفتند. به نظر من آنها (فاطمیون) از افغانستان حفاظت کردند آنها خون خود را در راه مبارزه با داعش برای امنیت مردم افغانستان دادند. فاطمیون ایثارگرانی هستند که خون خود را در راه مبارزه با داعش برای امنیت مردم افغانستان و منطقه فدا کردند و قابل تقدیر هستند و هیچ زوری هم در کار نبوده است.

وی در پایان گفت: ما آرزوی صلح برای مردم افغانستان داریم. هیچ چیزی برای ایران بهتر نیست که همسایه خودش (افغانستان)  در صلح و امنیت زندگی کند. ما صلح و امنیت در افغانسنان را صلح و امنیت خودمان می‌دانیم. از عدم آن خیلی ضرر کردیم و آرزوی ما این است که افغانستانی باثبات، مرفه و رو به پیشرفت در همسایگی ما باشد. متأسفانه طرح‌های زیادی بوده ولی به حقیقت نپیوسته است. اما ما به امید زنده‌ایم.

  پربازدید ترین