• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اقدام تلافی جویانه چین؛ آمریکا کنسولگری اش در چنگدو را تعطیل کند

اقدام تلافی جویانه چین؛ آمریکا کنسولگری اش در چنگدو را تعطیل کند

 وزارت خارجه چین در اقدام متقابل علیه تنش‌زایی جدید واشنگتن، دستور داد کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو تعطیل شود.

بعد از واکنش و اظهارات تند مقام‌های چینی درباره تلافی کردن تصمیم آمریکا برای بستن کنسولگری چین در هیوستون، پکن امروز (جمعه) اقدام متقابل خود را اعلام کرد.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌جی‌تی‌اِن‌»، وزارت خارجه چین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که به دولت آمریکا دستور داده شده تا کنسولگری خود در شهر چنگدو را تعطیل کند.

در این بیانیه آمده است: «در روز بیست‌وچهارم جولای، وزارت امور خارجه چین تصمیم خود برای لغو مجوز تاسیس و راه‌اندازی کنسولگری آمریکا در چنگدو را به اطلاع سفارت آمریکا رساند... وضعیت کنونی بین چین و ایالات متحده، چیزی است که چین نمی‌خواهد شاهد آن باشد و مسئولیت آن صرفاً به دوش ایالات متحده است».

روز چهارشنبه بود که در ادامه تلاشهای آمریکا برای افزایش فشار علیه چین، واشنگتن از پکن خواست کنسولگری خود در شهر هیوستون ایالت تگزاس را ظرف 72 ساعت آینده تعطیل کند.

«مورگان اورتاگوس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همان روز دستور این کشور برای تعطیلی کنسولگری چین در ایالت تگزاس را تأیید کرد و درباره چرایی آن مدعی شد: «دستور تعطیلی کنسولگری چین در هیوستون را به‌خاطر محافظت از مالکیت معنوی و اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها صادر کردیم».

وزارت خارجه چین همچنین روز گذشته  اعلام کرد اتهام‌زنی‌های آمریکا روابط دوجانبه را تضعیف کرده و گفته بود که به زودی اقدام متقابل مناسب را اعلام می‌کنند.

ایالات متحده چهار ساختمان دیپلماتیک در چین دارد که شامل یک سفارتخانه در پکن و سه کنسولگری در چنگدو، شانگهای و شنیانگ است.

  پربازدید ترین