• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان به دختری نوجوان تجاوز کرده اند

مقامهای محلی تخار و مسولان کمیسیون حقوق بشر افغانستان در شمال‌شرق کشور تایید کرده‌اند که "مردان مسلح" دو دختر نوجوان را در ولسوالی "خواجه غار" این ولایت از خانه‌شان بیرون کرده و یکی آنها را "مورد تجاوزگروهی" قرار داده‌اند.

ولسوال خواجه غار گفته است که این حادثه در منطقه تحت کنترل طالبان رخ داده و مدعیست که این افراد "وابسته به گروه طالبان" هستند.

محمد عمر ولسوال خواجه غار گفت که "سه شب پیش سه مرد مسلح طالبان در ولسوالی خواجه غار وارد یک منزل شده، دو دختر نوجوان را ازخانه بیرون کرده و بر یکی از آنها تجاوز گروهی کرده اند. "

آقای عمر گفته است که این دختران 14 و 16 ساله هستند.

ولسوال خواجه غار می‌گوید که افراد مسلح در حضور پدر این دختران به یکی از آنها تجاوز گروهی کرده‌اند. آقای عمر گفت یکی از دختران در هنگام این رویداد به سوی خانه همسایه شان فرار کرده و افراد مسلح به دختر کوچکتر تجاوز کرده اند.

مسولان کمیسیون حقوق بشر در زون (منطقه) شمال‌شرق نیز این رویداد را تائید کرده اند.

حفیظ فطرت رئیس این نهاد به بی بی سی گفت که وضعیت صحی این دختران در حال حاضر خوب نیست. او گفت که "در جریان درگیری فزیکی بخشی از موی سر دختر 16 ساله این خانواده از سوی طالبان کنده شده و هر دو دختر مورد لت و کوب" آنها قرار گرفته اند.

به قول آقای فطرت این دختر 16 ساله در حال حاضر از نظر روانی وضعیت مناسبی ندارد و دختر کوچکتر که مورد تجاوز قرار گرفته در جا بیهوش شده بوده است.

درهمین حال گروه طالبان این رویداد را تائید کرده اند ولی می‌گویند که مرتکبین این حادثه از اعضا گروه طالبان نیستند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که آنها عاملین این قضیه را بازداشت کرده‌اند و پس از تحقیق آنها را محاکمه خواهند کرد.

او گفته است که" این گزارش درست نیست که افراد طالبان بالای خانه کسی حمله کرده و بر دختران آنها تجاوز کرده باشند".

به گفته این سخنگوی طالبان این رویداد بر اساس "خصومت های شخصی" صورت گرفته است. ذبیح الله مجاهد گفت "این گونه رویداد ها اگر در ساحه تحت کنترل طالبان اتفاق بیافتد" مورد پیگرد قرار می‌گیرند. او گفته است که دشمنان طالبان در کمین هستند تا در برابر آنها "توطئه چینی" کنند.

ذبیح الله مجاهد تائید کرد که این افراد تحت بازداشت آنهاست و روی موضوع تحقیق میشود.

این رویداد در 15 کیلومتری مرکز ولسوالی خواجه غار اتفاق افتاده است.

این نخستین بار نیست که در افغانستان و به ویژه ولایت تخار مردان مسلح بر یک دختر خردسال تجاوز جنسی می‌کنند.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان پیشترهم بارها نسبت به آنچه که افزایش موارد تجاوز جنسی می خواند، ابراز نگرانی کرده است.

این کمیسیون گفته است که آمار واقعی این گونه حوادث بلند (بالا) است ولی در بسیاری از موارد خانواده ها به دلیل ترس از پیامدهای اجتماعی آن، حاضر به "افشای" این موارد نمی شوند.

چند سال پیش نیز مردان مسلح در روستایی در ولایت تخار در شمال شرق کشور به یک دختر دوازده ساله تجاوز کرده بودند که اعضای خانواده وی می گفتند شش تن با لباس پلیس این کار را انجام دادند.

در افغانستان خانواده های قربانیان تجاوز جنسی کم نیستند. آنها خواهان تامین عدالت هستند، اما این خواستها، در بسیاری موارد با ضعف پلیس و نهادهای عدلی و قضایی در پیگرد و مجازات عاملان تجاوز جنسی روبرو شده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان به دولت توصیه کرده است که در واکنش به آزار و اذیت جنسی، فرهنگ پاسخگویی را ترویج دهد.

به گفته ناظران حقوق بشر سال‌هاست که در افغانستان کودکان غمی بزرگ را در گلو خفه کرده‌اند. حتی حرف زدن در مورد کودک‌آزاری یک تابو است و کسانی هم که تلاش کردند صدایی بلند کنند صدای شان خفه شده است.

  پربازدید ترین