• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سند جامع همکاریهای ایران و افغانستان در حال تدوین است

سند جامع همکاریهای ایران و افغانستان در حال تدوین است

سفیر ایران در کابل گفت: اخیرا تدوین یک سند جامع همکاریها بین دو کشور ایران و افغانستان آغاز و با مسوولان مرتبط در افغانستان در پنج کمیته مطرح شده است.

بهادر امینیان عصر چهارشنبه در نشست شورای مشورتی دیپلماسی اقتصادی خراسان رضوی در محل استانداری خراسان رضوی افزود: تاکنون توافقات بین طرفین در سه کمیته آب، اتباع و فرهنگی انجام گرفته و مذاکرات دو کمیته اقتصادی- ترانزیتی و دفاعی – امنیتی در دست بررسی است که امیدواریم این سند تا دو ماه آینده نهایی شود.

وی ادامه داد: افغانستان در ابعاد اقتصادی، تمدنی، سیاسی و راهبردی برای ایران اهمیت فراوانی دارد و باید یک برنامه ریزی جدی برای افغانستان به منظور توسعه روابط از همه جوانب انجام گیرد.

سفیر ایران در کابل گفت: خیلی از مشکلات در روابط بین ایران و افغانستان در این سند مورد توجه قرار گرفته و با طرف افغانی در این خصوص بحث و تبادل نظر شده است و در نهایت این سند راهگشای بسیاری از مسائل بین دو کشور خواهد بود.

امینیان با تاکید بر این که باید نسبت به مسائل بین ایران و افغانستان واقع بین بود افزود: با وجود همه مشکلاتی که در افغانستان به سبب وجود طالبان و آمریکایی‌ها وجود دارد، هنوز 60 درصد از واردات کالا به افغانستان از سوی ایران انجام می‌گیرد، ضمن این که افغانستانی‌ها تمایل به تداوم همکاری با ایران دارند.

وی از حضور فعالان بخش خصوصی در افغانستان استقبال کرد و ادامه داد: در افغانستان پروژه‌هایی زیادی وجود دارد که فعالان بخش خصوصی ایران می‌توانند مسوولیت اجرای آنها را برعهده بگیرند از سوی دیگر کشت فراسرزمینی و برق رسانی به افغانستان باید در اولویت پروژه‌ها توسط بخش خصوصی قرار گیرد.

سفیر ایران در کابل گفت: درصدد هستیم نمایشگاه دائمی در کابل برای عرضه محصولات ایرانی راه‌اندازی کنیم تا ایرانیان همواره بازار دایمی محصولات خود را در افغانستان داشته باشند.

امینیان با اشاره به قابلیت های اقتصادی افغانستان برای سرمایه‌گذاری افزود: افغانستان فرصتهای استثنایی در حوزه معدن برای سرمایه گذاران ایرانی دارد که باید از این فرصت بهره گرفت.

وی اضافه کرد: برای فعال کردن مسیر ترانزیتی در افغانستان برنامه ریزی مدونی صورت گرفته و کاروانی به صورت آزمایشی از طریق افغانستان به سمت ازبکستان و تاجیکستان در حال حرکت است تا بتوان این مسیر ترانزیتی را برای ایران فعال کرد.

سهم بیش از 40 درصدی خراسان رضوی از صادرات کل ایران به افغانستان
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: سالانه بیش از 50 درصد صادرات کالا از این استان به افغانستان انجام می‌گیرد و بیش از 40 درصد کل صادرات جمهوری اسلامی ایران به افغانستان نیز متعلق به خراسان رضوی است.

علی رسولیان افزود: خراسان رضوی  از جایگاه ویژه‌ای در ارتباط با افغانستان برخوردار است و این کشور هم تاثیرات جدی بر اقتصاد استان دارد، به طوری که عمده تجار و بازرگانان فعال افغانستان یا در مشهد حضور فیزیکی دارند یا دفاتر آنان در این شهر مستقر است و بخش عمده‌ای از صادرات خدمات فنی و مهندسی به افغانستان هم از طریق فعالان اقتصادی خراسان رضوی انجام می‌گیرد.

وی اظهار داشت: مجموعه فعالیتهای اقتصادی به ویژه برپایی نمایشگاه‌ها در افغانستان و راه اندازی واحدهای تولیدی که در هرات مستقر هستند به نوعی به تجار و فعالان اقتصادی خراسان رضوی مربوط می‌شود و فعال ترین بخش مرتبط با افغانستان نیز اتاق مشترک اقتصادی و بازرگانی ایران و افغانستان در خراسان رضوی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: این استان روابط مطلوبی با ولایت هرات دارد و کارگروه ویژه همکاری‌های اقتصادی دو استان تشکیل شده و تاکنون دستاوردهای خوبی نیز داشته است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به کمبود امکانات در مرز دوغارون گفت: بیشتر تردد در این مرز توسط مردم افغانستان صورت می‌گیرد و بهتر است تجهیز آن به امکانات بیشتر به عنوان یک مطالبه مردمی از سوی افغانستانی‌ها به دولتشان مطرح شود.

جواد وحدتی فر افزود: لازم است یک گروه ویژه از سران افغانستانی با حضور بالاترین مقام آنان تشکیل شود و در نشست کمیسیون همکاریهای مشترک اقتصادی دو کشور ایران و افغانستان برای همیشه مشکلات مرز دوغارون تعیین تکلیف شود.

راه آهن راهکار اساسی برای حل مشکلات مرز
نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات در مرز دوغارون و ولایت هرات گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای حل همیشگی مشکلات مرز بین دو کشور در بحث حمل و نقل کالا، توسعه خطوط ریلی و همچنین ایجاد یک مدیریت واحد مرزی است.

محمود سیادت افزود: یک پایگاه مردمی ارزشمند در افغانستان وجود دارد که دشمنان روی آن تمرکز کرده‌اند و لازم است سفارت کشورمان در حوزه سازمانهای مردم نهاد و فضای مجازی و رسانه‌ای تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی اظهار داشت: باید وزن اقتصاد در سبد روابط سیاسی بین دو کشور ایران و افغانستان افزایش یابد و مصرانه از سازمان توسعه تجارت خواسته شود که امکانات بیشتر در اختیار رایزن اقتصادی قرار گیرد.

نایب رییس اتاق بازرگانی خراسان رضوی فعالیت بیشتر در حوزه ترانزیت، سوخت و انتقال فناوری به افغانستان، توسعه کشت فراسرزمینی در افغانستان، افزایش واردات کالا از آن کشور و قرار گرفتن خراسان رضوی به عنوان استان معین در مسایل مربوط به افغانستان را مورد تاکید قرار داد.

ناظر گمرک خراسان رضوی نیز در این نشست به مشکلات و کمبود امکانات در گمرک افغانستان در مرز دوغارون اشاره کرد و گفت: با وجود قول های مکرر مقامات افغانستانی هنوز تعداد باسکول و دستگاه ایکس ری در گمرک اسلام قلعه به حد کافی تامین نشده و این مهم تردد کامیونهای ایران را دچار مشکل کرده است.

امید جهانخواه افزود: تعطیلات افغانستان نیز کار را برای تردد کامیونهای ترانزیتی و صادراتی از ایران مشکل کرده و با وجود امضای تفاهم نامه در این خصوص با افغانستان مبنی بر کاهش تعطیلات کل سال به سه روز، همچنان تعطیلات زیاد گمرک از سوی افغانستان ادامه دارد.

وی اظهار داشت: جاده ترانزیتی برای عبور کامیونها در افغانستان به هیچ وجه مناسب نیست و این مهم خود به مشکل اساسی برای تجار و بازرگانان تبدیل شده است.

ناظر گمرک خراسان رضوی اخذ تصمیمات محلی برای افزایش یا کاهش کرایه‌ها و ازدحام‌های قومی و قبیله‌ای و ایجاد سد معبر برای رانندگان کامیونهای ایرانی، استانداردهای اجباری گمرک اسلام قلعه برای صادرات سیمان از خراسان رضوی و متوقف شدن بیش از 2 هزار کامیون در مرز را از دیگر مشکلات برشمرد.

صادرات 250 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی به افغانستان
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: پارسال حدود 250 میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی از خراسان رضوی به افغانستان صادر شد و امسال نیز صادرات مقادیر مناسبی از گاز مایع، نفت گاز و بنزین از این استان به ولایت هرات انجام گرفت.

علی اصغر اصغری افزود: به دلیل عدم وجود نفتکش در افغانستان و مشکلات جاده ترانزیتی، صادرات فرآورده‌های نفتی به افغانستان قدری دشوار شده است.

وی بیان کرد: وزیر نفت برنامه‌ای تدوین کرد مبنی بر این که در صورت آمادگی طرف افغانستانی و اعلام موافقت وی، مخازن و خط انتقال لوله در افغانستان ایجاد شود که این مهم باعث ارتقای امنیت صادرات فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از قاچاق آن می‌شود.

رییس کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست گفت: امسال با مازاد تولیدات محصولات کشاورزی در ایران مواجه هستیم و ظرفیتهای خالی زیادی در صنایع تبدیلی داریم و یکی از بهترین بازارها برای صادرات محصولات کشاورزی و پر کردن خلاهای صنایع تبدیلی افغانستان است.

علی شریعتی مقدم افزود: از آنجا که نیاز ارزی ایران یک موضوع مشخص است باید رویکرد جدیدی برای تامین نیاز ارزی  در بازار افغانستان اتخاذ کرد تا بتوان ارز بیشتری وارد ایران کرد.

  پربازدید ترین