• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

عبدالله: نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در روزهای پیش رو برگزار می شود

عبدالله: نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی در روزهای پیش رو برگزار می شود

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در پیام عیدی خود گفته است که در مشورت نزدیک با رهبری حکومت و رهبران جهادی، سیاسی و ملی، تشکیلات نهادهای این شورا را نهایی می‌کند.

پیام عبدالله عبدالله به مناسبت عید قربان روز پنج‌شنبه، نهم اسد نشر شد. او در این پیام گفته است که در روزهای پیش‌رو نخستین نشست کمیته رهبری شورای عالی مصالحه ملی برگزار می‌شود.

شورای عالی مصالحه ملی براساس توافق‌نامه‌ی سیاسی که در 28 ماه ثور امسال بین رییس جمهور غنی و عبدالله عبدالله امضا شد، ایجاد شده است.

این نهاد دارای تشکیلاتی از جمله «کمیته رهبری» و «مجمع عمومی» است که تاکنون تشکیل آن اعلام نشده است.

 از جانب دیگر، رییس شورای عالی مصالحه ملی اقدام دولت و طالبان را برای اعلام آتش‌بس در جریان سه روز عید قربان «مسرت‌بخش» توصیف کرده است.

در پیام عبدالله آمده است: «این اقدام در آستانه‌ی شروع مذاکرات تاریخی بین‌الافغانی، گامی مهم برای اعتمادسازی و حسن‌نیت به شمار می‌رود.»

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که افغانستان بیش از هر زمانی دیگر به برگزاری اولین دور مذاکرات صلح نزدیک شده است.

عبدالله عبدالله گفته است که شورای عالی مصالحه ملی به ریاست او تلاش دارد تا موانع بر سر راه شروع مذاکرات برداشته شود.

رییس شورای عالی مصالحه گفته است: «از نظر ما مهم است تا پیش از شروع مذاکرات و در جریان گفت‌وگوهای مستقیم و رسمی، میزان خشونت‌ها کاهش یابند و برای جلوگیری از قتل و کشتار مردم مسلمان افغانستان آتش‌بس دایمی برقرار شود.»

عبدالله عبدالله تبادله‌ی زندانیان را پیش‌رفت مهمی در روند صلح خوانده و گفته است که با تکمیل آن، دیگر بهانه‌ای برای شروع مذاکرات باقی نمی‌ماند.

رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی می‌گوید که کشورهای منطقه، جامعه بین‌المللی و جهت‌های داخلی برای پایان منازعه افغانستان از راه گفت‌وگو و مذاکرات اجماع نظر دارند.

او در پایان پیامش گفته است که تدوام بحران به سود هیچ گروهی نیست و افغانستان عاری از خشونت، افراطیت و در صلح به نفع همه است.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از همه طرف‌ها خواسته است که دست به دست هم بدهند و تلاش کنند تا فرصت پیش‌آمده برای پایان جنگ 42 ساله از راه تفاهم و مذاکره از دست نرود.

این همه در حالی است که تاکنون زمان شروع مذاکرات بین‌الافغانی مشخص نشده است.

گروه طالبان که شروع این مذاکرات را به رهایی پنج هزار زندانی خود مشروط کرده بود، به تازه‌گی گفته است که همه زندانیان دولت را تا پیش از عید قربان رها می‌کند.

  پربازدید ترین