• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اهمال یا اسرائیل؟ نگهداری 2700 تن نیترات آمونیوم در انبار بیروت

اهمال یا اسرائیل؟ نگهداری 2700 تن نیترات آمونیوم در انبار بیروت

 یک روزنامه لبنانی در گزارش خود پیرامون انفجار بیروت ضمن اشاره به نگهداری 2700 تن ماده «نیترات آمونیوم» در انبار منفجر شده، چند فرضیه برای این انفجار مطرح کرد.

روزنامه «الجمهوریه» در سرمقاله خود درباره انفجار شدید دیروز (سه‌شنبه) بندر بیروت دو فرضیه مطرح کرد و نوشت، آیا این حادثه، [ناشی از] اهمال بود تا بیروت را در «دریایی از خون و ویرانی» غرق کند یا اینکه اقدامی نظامی بود که رژیم اسرائیل با خونسردی انجام داد تا لبنان را به فروپاشی بیشتر اقتصادی بکشاند؟

در ادامه این گزارش آمده، دو روایت درباره انفجار شدید بیروت وجود دارد که اولی می‌گوید علت آن 2700 تن ماده نیترات آمونیوم مصادره شده از یک کشتی است که از شش سال قبل در انبار شماره 12 بندر بیروت نگهداری می‌‎شده است.

روایت دوم می‌گوید که رژیم صهیونیستی این انبار را هدف گرفته بویژه اینکه شاهدان عینی از پرواز جنگنده‌های اسرائیلی در آسمان لبنان قبل از وقوع انفجار سخن گفته‌اند.

این روزنامه لبنانی در ادامه به نقل از منابع آگاه نوشت، در گزارشی که «طونی صلیبا» رئیس دستگاه امنیت دولت به جلسه شورای دفاع ارائه داد، آمده است 2700 تن نیترات آمونیوم در سال 2014 از یک کشتی مصادره شده است، این کشتی با پرچم مولداوی بوده و به سمت موزامبیک در حرکت بوده است. در آن زمان، مواد منفجره مذکور در این کشتی به انبار شماره 12 در بندر بیروت منتقل می‌شود.

 از دیگر روایت‌های امنیتی که در شورای شورای دفاع مطرح شده این است که هنگام جوشکاری درب انبار شماره 12، جرقه جوشکاری به ترقه‌های موجود در انبار رسیده و در مرحله بعد منجر به انفجار ماده نیترات آمونیاک شده است.

در این گزارش، 1750 تن ماده نیترات آمونیاک برابر با 1300 تن ماده «تی ان تی» اعلام شده است.

بر اساس آمار رسمی که تا کنون منتشر شده، تعداد کشته‌ها در این انفجار 78 نفر و تعداد مجروحان حدود 4000 نفر است.

  پربازدید ترین