• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تظاهرات در بیروت؛ درگیری پلیس و نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان/ یک کشته و دهها زخمی

 تظاهرات در بیروت؛ درگیری پلیس و نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان/ یک کشته و دهها زخمی

 عده زیادی از مردم لبنان امروز با تجمع در مقابل پارلمان این کشور در بیروت، خواستار محاکمه عاملان احتمالی یا مقصران انفجار بندر بیروت شدند.

خبرنگار شبکه خبری العالم در لبنان گزارش داد که تظاهرات روز گذشته در بندر بیروت در اعتراض به اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی و حوادث اخیر شکل گرفته است.

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان قصد داشتند با عبور از موانع، وارد پارلمان شوند. آنان با سر دادن شعارهایی خواستار بازخواست مقامهای لبنانی به دلیل اوضاع نابسامان سیاسی و اقتصادی و حوادث اخیر شدند.

نیروهای امنیتی لبنان از تظاهرکنندگان خویشتنداری و ابراز عقیده به شکلی متمدنانه و مسالمت آمیز به دور از خشونت را خواستار شدند.

تظاهرکنندگان لبنانی به طرف نیروهای امنیتی در اطراف پارلمان سنگ پرتاب کرده و کوشیدند موانع سیمانی را بردارند که با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شدند.

منابع لبنانی گفتند که معترضین نزدیک هتل لوگرای بیروت کوشیدند از یک وانت به عنوان سپر استفاده کنند که در نتیجه این خودرو در آتش سوخت.

همزمان ارتش لبنان اتاق فوق العاده به منظور بررسی اوضاع مناطق آسیب دیده بیروت در انفجار اخیر را تشکیل داده است.

منابع لبنانی گفتند که برخی از احزاب معارض عامل تحریک مردم به تظاهرات در بیروت هستند.

خبرنگار العالم نیز گزارش داد که افراد نفوذی و خرابکار می کوشند مسیر تظاهرات در میدان شهدای بیروت را منحرف کنند اما ارتش لبنان از تظاهرکنندگان مسالمت جو حمایت می کند.

ارتش لبنان در بیانیه ای اعلام کرد "رنج مردم لبنان را درک می کنیم اما از معترضین می خواهیم بطور مسالمت آمیز اعتراضشان را نشان داده، خیابانها را مسدود نکرده و به اماکن عمومی حمله نکنند.

والی بیروت نیز دستور داد موترهای آتش نشانی فقط در صورت بروز حریق وارد خیابان شوند.رویترز گزارش داد که صدای تیراندازی در محل تظاهرات در بیروت شنیده شده و پلیس نیز اعلام کرده که تیراندازی شده است.

منابع لبنانی گفتند که شماری از تظاهرکنندگان وارد مقر وزارت امور خارجه در بیروت شده اند.

رسانه های لبنان اعلام کردند که یکی از نیروهای امنیتی در بیروت کشته شده است و دو خودرو توسط تظاهرکنندگان به آتش کشیده شد. پلیس محافظ مجلس نمایندگان لبنان اعلام کرد که متهم کردن ما به تیراندازی، دارای اهداف مشکوکی است و هدف ما فقط حفاظت از مجلس است.

صلیب سرخ نیز اعلام کرد که در تظاهرات بیروت 110 نفر زخمی شدند که 32 نفر آنان برای مداوا به بیمارستان انتقال یافته اند.

  پربازدید ترین