• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ازبکستان قرارداد ده ساله انتقال برق به افغانستان را بست

ازبکستان قرارداد ده ساله انتقال برق به افغانستان را بست

عمرزاکوف سردار اکتومویچ معاون نخست وزیر ازبکستان قرارداد ده سال انتقال برق به افغانستان را با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه بست.
 
وزارت امور خارجه کشور می‌گوید که آقای اتمر عصر روز شنبه (18 اسد) در یک نشست ویدیویی با مسئولان ازبکستان پیرامون گسترش تجارت، ترانزیت و انتقال انرژی میان دو کشور گفتگو کرد.
 
آقای اتمر در این نشست، بر اهمیت روابط برادرانه میان دو ملت، گسترش و تقویت تجارت، ترانزیت و انتقال انرژی میان کابل و تاشکند تاکید کرده است و گفته که این روابط نه تنها به نفع افغانستان و اوزبیکستان، بلکه به نفع کشورهای همسایه و منطقه است.
 
وزارت امور خارجه در خبرنامه‌اش نوشته است که اشتراک کنندگان نشست به امضای قرارداد ده ساله انتقال برق از ازبکستان به افغانستان که تاریخ 30 اسد سال جاری می‌شود، توافق کردند.
 
اشتراک کنندگان همچنین پیرامون گسترش مناسبات تجارتی و سرمایه گذاری، ایجاد سهولت‌ها در انتقال کالاها و عبور و مرور موترهای تجارتی میان دو کشور، آغاز و عملی سازی پروژه های راه آهن، انتقال انرژی به افغانستان و کشورهای منطقه، گسترش دهلیزهای ترانسپورتی به کشورهای آسیای مرکزی، و ایجاد گروه کاری به سطح معینان وزرای تجارت دو کشور به هدف کار روی موضوعات حقوقی و تخنیکی مرتبط به پروژه های مورد نظر، توافق به عمل آوردند.
 
در خبرنامه نوشته شده که معاون نخست وزیر ازبکستان در سخنرانی‌اش، گسترش مناسبات اقتصادی، رشد تجارت و ایجاد سهولت ها برای تاجران وسرمایه گذاران هر دو کشور را مهم و ارزنده خواند.
 
آقای اکتومویچ ضمن قدردانی از نقش متبارز وزیر امور خارجه کشور در زمینه تقویت روابط میان دو کشور، از ایجاد یک پست عالیرتبه به سطح معین وزارت امور تجارت به هدف گسترش سرمایه گذاری میان افغانستان و ازبکستان را در وزارت تجارت آن کشور، نشانه توجه جدی دولتش در امر تقویت همکاری های تجارتی میان دو کشور دانست.
 
آقای اکتومویچ حمایت همه جانبه دولت خویش را از طرح های گسترش همکاری تجارتی، ترانسپورتی و انتقال انرژی به افغانستان اعلان نموده و از وزیر امور خارجه کشور دعوت به عمل آورد تا در آینده نزدیک از ازبکستان دیدار به عمل آورد.
 
گفتنی است که این نشست میان وزارت ها و ادارات سکتوری افغانستان و ازبکستان، با اشتراک آقای عمرزاکوف سردار اکتومویچ معاون نخست وزیر، وزیر تجارت و سرمایه گذاری ازبکستان، سرپرست وزارت ترانسپورت افغانستان و معینان وزارت ها و روسای نهاد های سکتوری دو کشور برگزار شده بود.

  پربازدید ترین