• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امرالله صالح: گروه طالبان باید به صدای صلح خواهی مردم افغانستان احترام بگذارد

 امرالله صالح: گروه طالبان باید به صدای صلح خواهی مردم افغانستان احترام بگذارد

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری، تأکید می‌کند که گروه طالبان، باید به صدای صلح‌خواهی مردم افغانستان، تمکین کند.

آقای صالح، روز یک‌شنبه (19 اسد)، در برگه‌ی فیس‌بوکش نوشته است که با حرف‌های رییس‌جمهور غنی در مراسم اختتامیه‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، در مورد ابعاد روشن و پیچیدگی‌های پروسه‌ی صلح، موافق است.

او افزوده است: «حالا طالب باید به تنوع ساختاری جامعه‌ی افغانستان و به صدای سراسری صلح‌خواهی تمکین نماید و احترام گذارد. آرزوها و امیدهای ما را به صلح بسته‌ایم؛ اما از دید مدیریتی و طرح، بدترین حالت را زیر نظر داریم. اگر طالب صلح کند، به خاطر قوت ما خواهد بود، نه بخاطر موعظه‌ی ما.»

به گفته‌ی آقای صالح، صلح‌سازی در افغانستان، روند مطلق افغانی نیست؛ زیرا به باور او، جنگ هیچ‌گاهی مطلق بین افغان‌ها نبوده و نیست.

گفتنی است که رییس‌جمهور غنی، به منظور بحث و مشوره در مورد آزادی 400 زندانی طالب که پیش از این گفته بود، صلاحیت آزادی آن‌ها را ندارد، لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح را برگزار کرده است.

آقای غنی، در نشست افتتاحیه‌ی لویه‌جرگه‌ی مشورتی صلح، گفت که گروه طالبان، وعده سپرده تا سه روز پس از آزادی این 400 زندانی، گفت‌وگوهای مستقیم را با حکومت افغانستان آغاز کند.

رییس‌جمهور غنی، در نشست اختتامیه‌ی لویه‌جرگه نیز، گفت که فیصله‌ی نمایندگان مردم مبنی بر آزادی 400 زندانی خطرناک طالب را امروز امضا خواهد کرد.

آقای غنی، تأکید کرد که حالا، انتخاب از طالبان است و این گروه، باید نشان بدهد که در چنین شرایطی، از برقراری آتش‌بس سراسری، ترس ندارد.

  پربازدید ترین