• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وقتی که امارات برای «اسرائیل» پیام محبت و برای غزه، پیام تجاوز دارد

وقتی که امارات برای «اسرائیل» پیام محبت و برای غزه، پیام تجاوز دارد

مردم غزه بهای 14 سال محاصره را با خون و درد پرداختند، چه وعده هایی که هیچ گاه محقق نشدند و چه امیدهایی به تسلیم شدن مقاومت که به حقیقت نپیوست!

سیاست جنگ و گریز، وعده های دروغین و قرارهای نامشخص برای اجرای طرح های توسعه و کمک های جسته و گریخته و بی برنامه همه و همه واقعیت هایی هستند که مقاومت، ماهیت و چهره واقعی آنها را به خوبی درک کرد و اجازه نداد ادامه پیدا کنند. در نتیجه خشم مردم بالا گرفت و کار به جایی رسید که ناآرامی و درگیری های شبانه به خطوط مرزی با رژیم اشغالگر بازگشت. در طرف مقابل رژیم صهیونیستی هم به تجاوزات خود ادامه داده و تنها گذرگاه تجاری را بست و منطقه مجاز برای ماهیگیری صیادان فلسطینی را کاهش داد؛ مقاومت نمی توانست این معادله ذلت بار را تحمل کند و چاره ای نبود جز اینکه قاعده بازدارندگی را که طی سالهای اخیر ایجاد کرده بود، دوباره به دشمن گوشزد کند.

جنبش حماس و دیگر گروه های فلسطینی حاضر در شورای ملی تظاهرات بازگشت و شکست محاصره دیگر نمی توانستند دل خود را به وعده های کمک مالی جدید قطر یا هر کشور دیگری خوش کنند؛ غزه دیگر می داند که هدف رژیم اشغالگر از تأخیر در عمل به تعهدات، به دست آوردن زمان است و متأسفانه در این بین، واسطه ها خواسته یا ناخواسته به این رژیم برای دستیابی به آتش بس رایگان کمک می کنند. حماس به دنبال کسب ضمانت هایی برای ادامه پروژه های نیمه تمام و تکمیل پروژه های نیمه کاره است؛ لذا خواستار ادامه کمک مالی قطر تا سال 2021، کاهش محاصره، ورود برخی مواد منع شده به غزه و از همه مهمتر، توقف تجاوزات رژیم اشغالگر است. لذا تشنج در اوضاع کنونی در غزه ناشی از آن است که این رژیم از تعهدات خود شانه خالی کرده است. اما حقیقت دیگری که به تازگی بر ملا شده است حکایت از آن دارد که رژیم صهیونیستی در روند نقض حقوق فلسطینی ها از حمایت اعراب برخوردار است؛ این رژیم طی روزهای گذشته چراغ سبز امارات را برای اعمال فشارهای هر چه بیشتر به فلسطینی ها و تشدید روزافزون محاصره غزه دریافت کرده است.

توافق جدید این رژیم با امارات، زمینه را برای امنیت رژیم صهیونیستی و ادامه تجاوز این رژیم به غزه کاملا فراهم کرد. این توافق، صلح رایگانی را به این رژیم تقدیم کرد بدون اینکه امتیازی برای فلسطینی ها داشته باشد. در تمام مدت گذشته این فلسطینی ها، رهبران و مقاومت و اراده ملت فلسطین بود که رژیم صهیونیستی را مهار کرده بود نه اماراتی که هویت عربی خود را به هیچ فروخت.

این کشور در طرح سازش خود، حتی خواستار رفع محاصره غزه هم نشده بود چه رسد به آزادسازی قدس که رؤیای دیرینه ای بود که اکنون تبدیل به کابوسی برای برخی عرب ها شده است.

ما امروز با مجموعه عواملی رو به رو هستیم که می توانند مقاومت فلسطین در مقابل رژیم صهیوینستی را از همیشه جدی تر و محکم تر و خشن تر کنند. مخصوصا که فلسطینی ها در مقابله با سازش اخیر امارات با این رژیم، موضع یک دست و واحدی را اتخاذ کرده اند. عشق ممنوعه ای که بین امارات و رژیم اشغالگر شکل گرفته است، خیانتی تمام عیار به هویت جهان عرب است و این تازه آغاز کار است؛ پیش بینی می شود حکومت های عربی یکی پس از دیگری دنبال امارات راه بیفتند.

به همین دلیل است که همه گروه های فلسطینی یکصدا خواستار تحریم امارات و انزوای آن و تشدید مقاومت علیه اشغالگران در همه سطوح و جبهه ها شدند تا همه بدانند که چنین سازش هایی چه هزینه هایی در بر دارد. این حرکت می تواند عاملی بازدارنده در مقابل همه کشورهایی باشد که قصد دارند اشتباه امارات را تکرار کنند. تشکیلات خودگردان هم باید در ائتلاف ها و معاهدات خود تجدید نظر کند؛ تجربه کنونی ثابت کرده است که برای دفاع از قدس و فلسطین الزاما نباید عرب یا مسلمان بود زیرا مسأله فلسطین مسأله همه آزادگان جهان است. رهبران فلسطین باید دست هر کسی را که رژیم صهیونیستی را دشمن خود می داند بفشرد و دیگر چشم امیدی به قومیت عربی نداشته باشد زیرا هر زمانی، شرایط و اقتضاهای خاص خود را دارد؛ باید شرایط موجود را درک کرد.

ما در زمان جمال عبد الناصر زندگی نمی کنیم؛ بلکه زمانه، زمانه جولان امثال محمد بن زاید است. باید متحدان خود را بیابیم. کرانه غربی از دست رفته و قدس، هویت اصلی خود را از دست داده است و غزه در آستانه چهارمین تجاوز هولناک رژیم اشغالگر است و با این تجاوز، دیگر نام و نشانی از زندگی در این منطقه باقی نخواهد ماند. ما در مرحله حساس و سرنوشت سازی قرار داریم. مرحله که فلسطینی ها، گزینه دیگری غیر از مقاومت مسلحانه ندارند. تکیه بر سه دهه مذاکره، نه تنها دستاوردی برای ما نداشته است بلکه باعث شده است که دوستان ما به دشمن تبدیل شوند.

امارات از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی فراتر رفته و وارد مرحله دوستی و صمیمیت شده است و اکنون باید بهای این خیانت را بپردازد.

إسراء البحیصی

  پربازدید ترین