• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیاست چماق و زردک پاکستان

 وزارتخارجه افغانستان بجای اینکه از پاکستان سوال کند چرا همزمان هم طالبان را تحریم می کند و هم بصورت رسمی از آنان دعوت بعمل می آورد، اعلام تحریم طالبان توسط پاکستان را به فال نیک می گیرد.

پاکستان از یکسو رهبران طالبان را تحریم کرده و دارایی های شان مصادره می کند و از سوی دیگر افراد تحریم شده را به این کشور دعوت می نماید.
رسانه های پاکستانی گزارش دادند که برخی از رهبران گروه طالبان و بشمول ملاعبدالغنی برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و سراج الدین حقانی رهبر گروه حقانی از جمله کسانی اند که نام های شان در فهرست تحریم های پاکستان قرار گرفته است. بر این اساس، کسانی که از جانب پاکستان تحریم شده اند، تمامی حساب های شان در این کشور مسدود و رفت و آمد شان به پاکستان ممنوع شده است. احمد‌جان آخندزاده برادرزن ملا محمد عمر و عبدالله آخند معاون ملا محمدعمر نیز در لیست تحریم های پاکستان قرار دارند.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که قطعنامه 2255 شورای امنیت سازمان ملل به‌طور کامل اجرا خواهد شد. این قطعنامه که در سال 2015 میلادی صادر شد درباره مسدود کردن دارایی‌ها، ممنوعیت سفر و تحریم‌های تسلیحاتی بر افراد، گروه‌ها، شرکت‌ها و اشخاص مرتبط با طالبان است. زاهد چودری سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز در اینباره گفته بود که این محدودیت‌ها جدید نیست و پیش از این نیز پاکستان محدودیت‌هایی را در راستای قطعنامه شورای امنیت بر این گروه اعمال کرده‌است.

در همین حال، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در توییتی نوشت که هیات طالبان روز (یکشنبه،2سنبله) به پاکستان سفر کرده‌است. به گفتۀ شاهین، سفر هیات طالبان به دعوت وزارت خارجۀ پاکستان انجام شده‌است.
این دعوت در حالی صورت گرفته که پاکستان دو روز پیش اعلام کرد که بر ملا برادر رییس دفتر سیاسی طالبان در قطر و معاون سیاسی این گروه و دیگر اعضای رهبری طالبان تعزیرات تازه از جمله «ممنوعیت سفر» وضع کرده‌است.
این سفر دو روز پس از اعلام پاکستان مبنی بر این که تحریم‌های سازمان ملل بر ملا برادر و دیگر اعضای طالبان را به‌صورت کامل اجرا می‌کند، صورت گرفته‌است.

در این میان وزارتخارجه افغانستان بجای اینکه از پاکستان سوال کند چرا همزمان هم طالبان را تحریم می کند و هم بصورت رسمی از آنان دعوت بعمل می آورد، اعلام تحریم طالبان توسط پاکستان را به فال نیک می گیرد و اعلام می کند که خوشبین به حسن نیت پاکستان است.

پاکستان تا اکنون موفق شده بارها و به کرات روسای جمهور افغانستان بشمول کرزی و غنی را به این کشور بکشاند و تحقیر کند بدون اینکه نتیجه مشخصی از این مذاکرات و گفتگوها بدست داده باشد.
این کشور علاوه بر تجهیز و تمویل و ایجاد پناهگاه تیمار و باز پروری طالبان در طول سال های متمادی، مانند غربی ها در حال غارت منابع معدنی و ذخایر ارزشی افغانستان بوده و همواره در مسیر توسعه صادراتی و رشد اقتصادی افغانستان سنگ اندازی کرده است. بگونه ای که همین اکنون هزاران کانتینر مواد تجارتی تاجران افغانستان در راه‌های پاکستان متوقف شده است.

طبق برنامه ریزی آمریکایی ها، قرار بر این بوده که پاکستان تسهیل کننده غارتگری آمریکایی ها و... باشد اما اینک خود به یکی از غارتگران کشور ما مبدل شده است و آمریکایی در هر مقطعی کوشیده اند به سران افغانستان بقبولانند که پاکستان تصمیم گیرنده اصلی و متولی سیاست های غربی در رابطه با افغانستان است و عملا در این راستا از پاکستان حمایت و پشتیبانی کرده اند.

در طول مدت غارتگری و اشغال، سران تحمیلی و بی کفایت افغانستان که هرکدام شان به کشوری دیگر وابسته بوده و تابعیت دیگری بجز افغانستان دارند، حتی بفکر ایجاد مرکزی که سیاست های پاکستان نسبت به افغانستان را تحلیل و بررسی کرده و رویکرد آینده این کشور نسبت به افغانستان را به تجزیه بگیرند و روند سیاستگذاری پاکستان را نسبت به افغانستان اگر نمی توانند مختل کنند لااقل کند بسازند، نبوده اند.
بطور یقین، اجازه چنین کاری نداشته و آمریکایی ها در هر زمینه ای یا سران افغانستان را به اطاعت از پاکستان وادار کرده و یا آنان را به سکوت واداشته اند. اینها هم که جز اطاعت کار دیگری از آنان بر نمی آید.

شاید بهتر باشد که دعا کنیم خداوند هرچه زودتر شر این نوکران اجنبی و قسم خوردگان جاسوس را از سر این مردم ما دور کند و این خود فروخته ها را به کشورهای قسم خورده شان باز گرداند تا تکلیف ما با خود مان روشن شود.

  پربازدید ترین