• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مسکو: مکانیزم ماشه، پیامد حقوقی ندارد

 مسکو: مکانیزم ماشه، پیامد حقوقی ندارد

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که طرح آمریکا برای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، هیچ آینده و پیامد حقوقی ندارد.

وزارت خارجه روسیه چهارشنبه شب با صدور بیانیه‌ای، طرح آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران معروف به «مکانیزم ماشه» را بی اعتبار خواند و گفت که این طرح آمریکایی هیچ آینده‌ای ندارد و فاقد پیگرد و عواقب قانونی است.

وزارتخانه یادشده افزود: آمریکایی‌ها این فرصت را داشتند که درباره مخالف جامعه جهانی با استفاده از بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اطمینان حاصل کنند.

وزارت خارجه روسیه افزود: اجرای این مکانیزم تنها از سوی طرف‌های برجام امکانپذیر است، این در حالی است که آمریکا جزو آنها نیست.

در ادامه بیانیه تاکید شده که این اقدامات واشنگتن نقض صریح برجام و قطعنامه 2231 و در عین حال ناامیدکننده است و همگان آن را محکوم می‌کنند.

وزارت خارجه روسیه تصریح کرد: کشورهای عضو شورای امنیت صریحا به دولت آمریکا اعلام کردند که اقدامات باطل آمریکا ارتباطی با ماموریت ضمانت صلح و امنیت جهانی ندارد، در نتیجه امکان احیای قطعنامه‌هایی که سالهاست باطل شده است، امکانپذیر نیست. بنابراین مکانیزم ماشه هیچ گونه آینده و پیگرد قانونی و پیامد حقوقی ندارد.

دولت روسیه در ادامه گفته که آمریکا به جای درس گرفتن از اینگونه مسایل، شورای امنیت و اعضای آن را متهم می‌کند و از چارچوب قواعد کلی خارج می‌شود و به اظهارات ادعایی خود درباره مدیریت و رهبری جهان ادامه می‌دهد.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا اواخر هفته گذشته با حضور در سازمان ملل متحد به‌طور رسمی درخواست داد قطعنامه‌های لغوشده شورای امنیت، بر اساس مکانیزم ماشه علیه ایران بازگردانده شود.

به‌دنبال این درخواست، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت تصریح کردند، اقدام آمریکا پایه قانونی ندارد و نباید معتبر دانسته شود.

  پربازدید ترین