• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

قریشی: امضای توافق صلح امریکا با طالبان دست آورد بزرگ پاکستان است

 قریشی: امضای توافق صلح امریکا با طالبان دست آورد بزرگ پاکستان است

وزیرخارجه پاکستان هم‌چنین می‌افزاید که سیاست خارجی این کشور سبب تغییر رویکرد واشنگتن در برابر اسلام‌آباد شده‌است.

شاه محمود قریشی، وزیرخارجۀ پاکستان، روند صلح افغانستان و امضای توافق‌نامۀ صلح را میان طالبان و امریکا یک دست‌آورد بزرگ سیاست خارجی پاکستان می‌داند.

قریشی می‌گوید که امضای این توافق‌نامه و برقراری آتش‌بس میان حکومت افغانستان و طالبان ناممکن به‌نظر می‌رسید و عملی‌شدن این‌ها برای پاکستان معمولی نیستند.

وزیرخارجه پاکستان هم‌چنین می‌افزاید که سیاست خارجی این کشور سبب تغییر رویکرد واشنگتن در برابر اسلام‌آباد شده‌است: «همان امریکایی که همواره از ما می‌خواست کار بیشتری انجام دهیم و انگشت انتقاد را به‌سوی ما نشانه می‌رفت، امروز تغییر کرده و پاکستان را همکار صلح می‌خواند و می‌گوید که برای صلح و ثبات در افغانستان به پاکستان نیاز دارد. پیش از این، جهان با فکر ما دربارۀ مذاکرات صلح‌آمیز مخالف بود؛ اما امروز تمام جهان به این نتیجه رسیده‌است که مذاکرات و توافق سیاسی راه پیش‌رو است و مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد.»

در همین حال، حنیف اتمر، نامزد وزیر امور خارجه کشور می‌گوید که کشورهای منطقه در روند صلح از نتیجه‌یی پشتیبانی می‌کنند که با خواست‌های مردم افغانستان مطابق باشد: «این خطر وجود دارد که برخی از حلقه‌های مشخص، شاید آن‌چه را که مردم افغانستان و یا اکثریت همکاران بین‌المللی ما می‌خواهند دنبال نکنند. آن‌ها شاید خواست ما را با منافع ملی کوچک خودشان تعریف کنند. این برای روند صلح افغانستان یک خطر جدی خواهد بود.»

آقای اتمر، می‌افزاید که پاکستان بر طالبان نفوذ چشم‌گیری دارد: «پاکستان، به‌علت نفوذ چشم‌گیرش بر طالبان، در روند صلح افغانستان نقش کلیدی دارد. امیدواریم که پاکستان از این نفوذ در حمایت از روند صلح کار بگیرد. ما از پشتیبانی سیاسی آن‌ها از روند صلح استقبال می‌کنیم.»

با این همه، در حالی‌که دو دهه پس از حضور امریکا، افغانستان هنوز هم درگیر جنگ است و آیندۀ روند صلح نیز روشن نیست، دانلد ترمپ، رییس‌جمهور ایالات متحده امریکا در یک گردهمایی انتخاباتی‌اش گفت که امریکا از جنگ‌های طولانی بیرون خواهد شد.

او افزود: «وقتی که من به قدرت رسیدم، خاورمیانه در آشوب کامل بود، داعش در حالت تهاجمی بود، ایران در صعود بود و پایان جنگ افغانستان روشن نبود.»

اما، اسکات میلر، فرماندۀ مأموریت پشتیبانی قاطع در افغانستان دربارۀ جنگ‌ها می‌گوید که اگر این خشونت‌ها کاهش نیابند، نیروهای خارجی به پشتیبانی از نیروهای دولتی افغانستان ادامه خواهند داد: «من همواره به طالبان و جامعۀ جهانی گفته‌ام که خشونت‌های کنونی در افغانستان باید کاهش یابند؛ اگر این خشونت‌ها ادامه یابند نهادهای امنیتی شما آمادۀ پاسخ‌دهی در برابر آن استند و ما هم در پشتیبانی از این نیروها خواهیم بود.»

این همه در حالی است که روز گذشته رییس شورای عالی مصالحه ملی گفت که با اطمینان نسبی قرار است مذاکرات میان افغانان یک هفته بعد آغاز شوند.

  پربازدید ترین