• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

درج نام مادر در شناس نامه از سوی کمیتۀ قوانین تأیید شد

درج نام مادر در شناس نامه از سوی کمیتۀ قوانین تأیید شد

دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که کمیتۀ قوانین کابینه به ریاست سرور دانش، معاون دوم رئیس‌جمهوری و رئیس این کمیته، درج نام مادر در شناس‌نامه را تأیید کرده است.

طبق اعلام دفتر مطبوعاتی معاون دوم رئیس‌جمهور، این طرح روز گذشته، دوشنبه، دهم سنبله، در جلسۀ فوق‌العاده کمیته قوانین، تأیید شده است.

بر اساس اعلامیه، طرح تعدیل برخی از مواد قانون ثبت احوال نفوس توسط اداره ملی احصائیه و معلومات به این جلسه ارائه شده بود.

اعلامیه افزوده که این طرح از سوی وزارت عدلیه و اداره ملی احصائیه و معلومات تهیه شده است.

احمد جاوید رسولی، رئیس اداره ملی احصاییه و معلومات در این جلسه گفته که «به دلیل ادغام اداره ثبت احوال نفوس در تشکیل اداره ملی احصائیه و معلومات و نیز پاسخ به درخواست فعالان حقوق زن مبنی بر درج نام مادر در شناس‌نامه، این طرح تعدیل تهیه شده است.»

این طرح تعدیل از سوی اعضای کمیته قوانین پس از ارایه دیدگاه‌ها، مورد تأیید قرار گرفته است.

پیش از این شماری از کنش‌گران حوزۀ زنان با راه‌اندازی کارزاری زیر نام «نام کجاست؟»، خواستار درج نام مادر در شناس‌نامه شده بودند.

از راه‌اندازی این کارزار پنج سال می‌گذرد و صفحاتی نیز در رسانه‌های اجتماعی به منظور هم‌صدایی زنان برای درج نام مادر در شناسه‌نامه ایجاد شده است.

راه‌اندازی کارزار «نامم کجاست؟» سبب گشت که نام مادر در جدول تثبیت هویت فرد در اداره شناس‌نامه درج گردد، اما نام مادر هم‌چنان پنهان باقی ماند و در روی شناس‌نامه نیامده بود.

 به باور کنش‌گران حوزۀ زنان، شناس‌نامه، سند تثبیت هویت فرد است. حذف و یا نبود نام مادر در شناس‌نامه فرد هم از نگاه قوانین مدنی و هم از نگاه اصول انسانی، پذیرفتنی نیست .

  پربازدید ترین