• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

یوسف نورستانی به جرم دزدی در آمریکا محکوم شد

یوسف نورستانی به جرم دزدی در آمریکا محکوم شد

اداره بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) اعلام کرد که احمد یوسف نورستانی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از سوی یک قاضی دادگاهی فدرال در آمریکا به جرم "دزدی از بودجه عمومی" به شش ماه حبس خانگی محکوم شد و سه سال هم تحت نظارت (رفتارسنجی) قرار خواهد داشت.

آقای نورستانی در اواخر سال 2019 میلادی در دادگاه اتهامات خود را پذیرفت و به عنوان بخشی از توافق دعوی، به بازگرداندن کامل پول دولت توافق کرده بود.

قرار بود حکم او در تاریخ 9 مارچ/مارس 2020 صادر شود اما به تاخیر افتاد. حداکثر مجازات برای چنین اتهامی 10 سال زندان و پرداخت 250 هزار دلار جریمه نقدی بوده است.

اتهام بر آقای نورستانی در ماه مه 2019 مطرح شد و سپس بر اساس گزارش دادستانی آمریکا در خبرنامه ای در دسامبر 2019 اعلام کرد که او در دادگاه منطقه جنوبی کالیفرنیا اعتراف کرده است که در فاصله ژوئیه 2015 و دسامبر 2018 در مورد سفرها و محل اقامتش دروغ گفته و به طور غیرقانونی بیش از صدهزار دلار از بودجه رفاه اجتماعی دولت آمریکا دریافت کرده است.

او همچنین اعتراف کرد که در جولای/ژوئیه 2015 به دریافت کمک های مالی دولتی (کمک خرج افراد کم درآمد) به اداره "رفاه اجتماعی" درخواست داده است.

کسانی که مستحق این کمک های دولتی شناخته شوند، باید در آمریکا اقامت داشته باشند و سفرهای خارجی بیش از 30 روز خود را به دولت گزارش دهند.

آقای نورستانی اعتراف کرده است که به اداره رفاه اجتماعی درباره سفرها و محل اقامتش بارها دروغ گفته است.

او به طور غیرقانونی بیش از 27 هزار دلار از این اداره دریافت کرده و همچنین بیش از 73 هزار دلار هم خرج هزینه های درمانی او شده است.

در گزارش وزارت دادگستری ایالات متحده آمده بود که در این تحقیقات بازرس ویژه دولت آمریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) نیز همکاری کرده است.

  پربازدید ترین