• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خواسته های احتمالی دولت و طالبان در مذاکرات احتمالی 2 روز آینده!

خواسته های احتمالی دولت و طالبان در مذاکرات احتمالی 2 روز آینده!

 نشریه آمریکایی اعلام کرد که دولت افغانستان و طالبان نخستین گفت‌وگوی مستقیم با یکدیگر را دوشنبه هفته جاری به میزبانی قطر آغاز می‌کنند.

«وال استریت ژورنال» به نقل از منابعی نوشت که مذاکرات بین‌الافغانی بین دولت افغانستان، احزاب و جریان‌های سیاسی کشور و گروه طالبان دوشنبه (17 سنبله/شهریور) آغاز خواهد شد.

این نشریه آمریکایی افزود که آتش‌بس فوری اولویت دولت است اما طالبان احتمالاً بر توافقات برای تقسیم قدرت و دولت انتقالی تمرکز خواهد کرد.

 «اشرف غنی» رئیس جمهور هفته گذشته در دیدار با اعضای هیئت مذاکره کننده صلح اظهارداشت که نظام جمهوری نقطه قوت کشور است و قانون اساسی نیز خط قرمز را در مذاکرات مشخص کرده است.

وی با اشاره به تصمیم لویه‌جرگه مشورتی صلح نیز گفته بود: «لویه‌جرگه نقشه راه و حدود صلاحیت‌های هیئت مذاکره کننده را تعیین نموده، شروط واضح گذاشته و جهت شما را مشخص کرده است».

این در حالی است که عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه کشور از امکان تغییر قانون اساسی افغانستان در نتیجه مذاکرات نیز خبر داده است.

مذاکرات بین‌الافغانی قرار بود 20 حوت/اسفند سال گذشته آغاز شود اما جنجال‌های انتخابات ریاست جمهوری و مخالفت‌ها  درباره آزادی زندانیان طالبان سبب تاخیر در شروع مذاکرات شد.

با این حال «جاوید فیصل» سخنگوی شورای امنیت ملی پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرد که همه 400 زندانی جنجالی طالبان به غیر از چند زندانی که کشورهای خارجی مخالف آزادی آن‌ها بودند، آزاد شدند.

گفتنی است که فرانسه و استرالیا مخالف آزادی 7 نفر از این زندانیان است که محکوم به کشتن اتباع این کشورها هستند.

برخی از منابع خبری می‌گویند که این زندانیان نیز احتمالا پس از انتقال به قطر تحت بازداشت خانگی نیز قرار خواهند گرفت.

  پربازدید ترین