• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزیر خارجه سابق کشور: سیاست های عملی آمریکا در افغانستان فرقی با یک قدرت اشغالگر ندارد

وزیر خارجه سابق کشور:  سیاست های عملی آمریکا در افغانستان فرقی با یک قدرت اشغالگر ندارد

وزیر خارجه سابق کشورمان گفت که سیاست‌های عملی آمریکا و متحدانش در افغانستان نشان می‌دهد که آن‌ها کشور ما را مستقل نمی‌دانند و رویکردشان مانند یک قدرت اشغالگر است.

«رنگین دادفر اسپنتا» وزیر خارجه سابق کشورمان با اشاره به توافقنامه قطر گفت که آمریکا نظام جمهوری افغانستان که متحد واشنگتن بود را نادیده گرفت.

وی افزود که اگرچه سازمان ملل چارچوب حقوقی و قانونی حضور و فعالیت آمریکا و ناتو را فراهم کرده است اما سیاستی که واشنگتن و متحدانش در افغانستان پیاده می‌کنند، نشان دهنده آن است که آنها افغانستان را یک کشور اشغال شده و در بهترین حالت یک کشور تحت حمایت می‌دانند.

وی به «رادیو نوروز»گفت: سیاست عملی  آمریکا در افغانستان فرقی با یک قدرت اشغا‌لگر ندارد؛ دولت‌های پس از سال 2001 افغانستان آن آزادی را که باید یک دولت مستقل در سیاست خارجی و داخلی خود داشته باشد، نداشتند. در مورد انتخابات‌های افغانستان قدرت‌های خارجی تصمیم گرفتند، زمان برگزاری انتخابات به خواست قدرت‌های خارجی تعیین شد، نتیجه انتخابات‌های افغانستان را دیگران تعیین کردند، نحوه تشکیل حکومت به خواست دیگران صورت گرفت و رؤسای جمهور نیز آزادی لازم را نداشتند.

وزیر خارجه سابق کشورمان ادامه داد: رئیس جمهور کنونی نیز آزادی لازم را ندارد، اگر ما اشغال ‌شده یا تحت‌ حمایت  نیستیم چرا خلیلزاد نماینده وزارت خارجه آمریکا در غیاب دولت درباره آزادی زندانیان طالبان با این گروه توافق می‌کند؟

اسپنتا تصریح کرد: «خلیلزاد که مقام عالی‌رتبه هم نیست به خودش حق می‌دهد که در مورد آزادی زندانیان به دولت افغانستان فشار بیاورد و خواست خود را بر آن‌ها تحمیل کند، همچنین اگر ما تحت حمایت و اشغال‌شده نیستیم چرا موضوع خروج نیروهای آمریکایی و مسایل دیگر با طالبان توافق می‌شود و با دولت صرفاً به بطور یک اعلامیه منتشر می‌شود؟»

وی که پیش از این مشاور امنیت ملی کشور نیز بود، اظهارداشت: خلیلزاد شرایط را طوری ایجاد کرد که رئیس جمهور و مقامات دولتی ما به تصمیم‌های وی زیر فشار واشنگتن صحه می‌گذارند، این‌ها همه نشان دهنده آن است که آمریکا ما را به چشم یک کشور مستقل نمی‌بیند.

  پربازدید ترین