• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

در آستانه مذاکرات بین الافغانی؛ اتحادیه اروپا و کانادا خواهان آتش بس از سوی طالبان شد

 در آستانه مذاکرات بین الافغانی؛ اتحادیه اروپا و کانادا خواهان آتش بس از سوی طالبان شد

همزمان با شمارش معکوس برای آغاز مذاکرات بین الافغانی، اتحادیه اروپا و کانادا خواهان آتش بس فوری و بدون قید و شرط از سوی طالبان شده است.

نمایندگی اتحادیه اروپا و سفارت کانادا در کابل در یک اعلامیه‌ی مشترک ناوقت روز گذشته (16سنبله) گفته‌اند که سطح بلند خشونت‌های کنونی در افغانستان با روند صلح و خواست سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس در تضاد است.

در این اعلامیه‌ی مشترک از گروه طالبان خواسته شده است که به خواست مردم افغانستان و سازمان ملل متحد برای آتش‌بس فوری، فراگیر و بدون قیدوشرط احترام بگذارند.

اتحادیه و اروپا و کانادا با بیان این که هیچ راه حل نظامی برای ختم منازعه در افغانستان وجود ندارد از رهبران سیاسی افغانستان خواسته‌اند که از فرصت تاریخی پیش‌آمده برای صلح استفاده کنند و مذاکرات بین‌الافغانی را بدون تأخیر بیشتر، آغاز کنند.

آنان در این اعلامیه شان خاطرنشان کرده که تمام اقشار جامعه به‌شمول زنان باید در تمام مراحل روند صلح حضور معنادار داشته باشند و نیز توافق سیاسی که از راه مذاکره به دست آید دست‌آوردهای 19 سال گذشته از جمله حقوق بشر، قانون اساسی و آزادی‌های مدنی به‌شمول احترام به حقوق و آزادی‌های زنان و دختران،‌ را حفظ و تقویت کند.

اتحادیه اروپا و کانادا از اقدامات دولت افغانستان در راستای صلح به ویژه رهایی هزاران زندانی طالبان بدون هیچ تعهد قبلی، استقبال کرده گفته است که به عنوان همکاران متعهد مردم افغانستان، به حمایت‌های دیپلماتیک و مالی‌شان ادامه می‌دهند.

استقبال ارگ از اعلامیه اتحادیه اروپا و کانادا
همزمان با این صدیق صدیقی سخنگوی ارگ ریاست جمهوری در واکنش به این اعلامیه در توییتی گفته است که دولت افغانستان از آخرین بیانیه و موضع اصلی اتحادیه اروپا و کانادا در مورد روند صلح افغانستان استقبال می کند. صدیقی افزوده: «وقت آن است که طالبان پیش آمده و در مذاکرات شرکت کنند.»

افزایش حملات طالبان
این در حالی است که روز گذشته اسدالله خالد سرپرست وزارت دفاع در سفرش به ولایت لغمان گفته بود که طالبان در آستانه مذاکرات بین الافغانی حملات شان را افزایش داده و ممکن این افزایش برای امتیاز گیری در مذاکرات صلح باشد.

خالد تاکید کرده بود که تمام آمادگی‌ها برای مذاکرات صلح گرفته شده و هیئت حکومت آمادگی دارد که برای گفتگو از کابل به قطر برود.

سرپرست وزارت دفاع خاطرنشان کرده بود: «که در جنگ تغییراتی به وجود نیامده و نبردها افزایش یافته اند. ممکن تشدید جنگ جزء از پلان دشمن برای امتیازگیری در مذاکرات صلح باشد.»

پیش از این نیز اتحادیه اروپا خواهان آتش بس از سوی طالبان شده بود اما گروه طالبان تاکنون در این مورد چیزی نگفته است.

  پربازدید ترین