• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اخطار آمریکا به امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری

 اخطار آمریکا به امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری

 آمریکایی ها هرچند تلاش های بی وقفه صالح را در زمینه همگرایی با پشتون ها ستایش می کنند اما از موضعگیری های جسورانه وی در مقابل خودشان ناراضی اند و بارها عملا به وی بابت این موضوع تذکر داده اند.

 این بار دومی است که به امرالله صالح از جانب آمریکایی ها اخطار داده می شود که مواظب گفتار خویش باشد.
صبح روز چهارشنبه نوزده سنبله، انفجاری در چهارراهی سابق تایمنی در حوزه چهارم امنیتی شهر کابل رخ داد که در نتیجه این انفجار حدود پنجاه تن کشته و زخمی شدند.
این انفجار حین عبور کاروان موترهای امرالله صالح معاون اول اشرف غنی از منطقه تایمنی رخ داد و آقای صالح از ناحیه دست زخمی شد.

سال گذشته نیز دفتر "روند سبز" در کابل که ریاست آن را امرالله صالح برعهده دارد مورد حمله مهاجمان قرارگرفت که دست‌کم 20 نفر کشته و 50 نفر دیگر زخمی شدند. آن زمان نیز امرالله صالح گفته بود که «آمریکا نمی تواند توافقنامه اش را بر ما تحمیل کند.»

امرالله صالح، دو روز قبل از این انفجار، در مصاحبه با طلوع نیوز، رفتار سیاسی ترامپ رییس جمهور آمریکا را نامتوازن و غیر معمول خواند و گفت: «ترامپ در دنیای سیاست یک پدیده از دید رفتار نو است، شما ترامپ را معیار قرار داده نمی توانید. رفتار آقای ترامپ در دنیای سیاست رفتار نورمال نیست.»

وی همچنین به منافع آمریکا بصورت ضمنی در افغانستان اشاره کرده افزود: «امریکا از افغانستان امریکا خارج نمی‌شود. این بحث برایش منافع استراتژیک است، جیواستلاتژیک است، اقتصادی است، مسایل بزرگ منطقوی است. نمی‌شود خارج، چرا شود؟ این جا قیمت نمی‌پردازند. این جا کشته نمی‌دهند، مصرف شان بسیار تقلیل پیدا کرده، امریکایی‌ها یک میلیارد دالر مصرف می‌کنند در ترمیم وسایط اردوی ملی، ما حاضر هستیم آن را خود ما در صد میلیون انجام دهیم.»

امرالله صالح در طول دوران فعالیت های استخباراتی و سیاسی خود نه مانند سران جهادی همطراز و یا حتی بالاتر از خود عمل کرده است و نه مانند از غرب آمده ها...! او همواره خودش بوده و روش های مبارزاتی خودش داشته است.
از جانب دیگر صراحت لهجه صالح در موضعگیری های سیاسی اش در مقابل آمریکا و پاکستان شهره عام شده و از وی چهره ای نصیحتگر در مقابل آمریکا و جسور در مقابل پاکستان به نمایش گذاشته است.

هرچند حالا که صالح معاون اول رییس جمهور است، هرگز مورد اعتماد ارگی ها نبوده و همواره با دیده تردید در ارگ به وی دیده شده است اما او نه مانند فهیم به زورگویی قومی اتکا کرده و نه مانند دوستم به انزوا و فرار از ارگ؛ بل همواره تلاش نموده تا خود را مورد اعتماد غنی و ارگ نشان بدهد در حالیکه چنین نبوده و نیست.

صالح همواره تلاش داشته تا از منافع قومی پشتون ها دفاع کند و آنگونه که در مصاحبه اخیرش نیز بدان اشاره نمود، خواهان اتحاد اقوام پشتون اینطرف مرز با آن طرف مرز است و همچنان تاکید دارد تا همه رویکردهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی کشور پشتونیزه شود.

آمریکایی ها هرچند تلاش های بی وقفه صالح را در زمینه همگرایی با پشتون ها ستایش می کنند اما از موضعگیری های ناسنجیده و جسورانه وی در مقابل خودشان ناراضی اند و بارها عملا به وی بابت این موضوع تذکر داده اند.
اما زمانیکه صالح در مقابل مردم و خبرنگاران قرار می گیرد، مکنونات قلبی خویش را افشا می سازد و وارد خط سرخ آمریکایی ها می شود و این موضوع سیاستمداران آمریکایی را می آزارد.

همانگونه که حمله سال گذشته بر دفتر امرالله صالح با هدایت آمریکایی ها توسط مزدوران داخلی شان انجام شد، این حمله نیز به عنوان دومین اخطار عملی به دستور آمریکایی ها و اجرای پاکستانی ها محقق گردید.

  پربازدید ترین