• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مذاکرات صلح میان هیأت های دولت و طالبان تا ساعاتی دیگر شروع می شود

مذاکرات صلح میان هیأت های دولت و طالبان تا ساعاتی دیگر شروع می شود

براساس گزارشها قرار است تا ساعاتی دیگر اولین دور مذاکرات صلح میان هیات‌های مذاکره‌کننده دولت و طالبان در دوحه برگزار شود.

وزارت امور صلح کشور امروز (25 سنبله/شهریور) در توییتی نوشته که گروه‌ تماس به هیات مذاکره کننده افغانستان گزارش جلسه تیم‌های تماس را داده است.

در این توییت همچنین نوشته شده است که "صلح پیچیده اما ممکن است".

محمدنعیم، سخنگوی طالبان در دوحه قطر نیز همزمان از آمادگی هیات طالبان برای آغاز مذاکرات صلح خبر داده است.

روز گذشته گروه تماس دو طرف در مورد طرزالعمل و‌ اصول کاری این نشست بحث کردند و قرار است نتایج آن را در نشست امروز ارایه کنند.

منابعی گفته که در دو نشستی که در روزهای گذشته میان دو گروه تماس صورت گرفته دستکم 22 مورد طرزالعمل فهرست شده است.

به نظر می‌رسد بر پیشبرد مذاکرات پشت درهای بسته و دور از رسانه‌ها میان دو هیات اتفاق نظر وجود دارد.

روز شنبه (12 سپتامبر) مراسم افتتاحیه مذاکرات صلح در هتل شرایتون دوحه پایتخت قطر برگزار شد که علاوه بر هیات‌های مذاکره کننده افغانستان و طالبان، شماری از مقام‌های بلندپایه کشورمان و مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، نیز شرکت کردند.

هیات دولت به رهبری عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی، و هیات گروه طالبان به رهبری مولوی عبدالحکیم حقانی، همراه با همراهان‌شان، در دو طرف تالار در این مراسم در برابر هم قرار گرفتند.

قرار بود گفت‌وگوهای بین‌الافغانی ده روز پس از امضای توافقنامه صلح طالبان و آمریکا در ماه فبروری/فوریه سال جاری آغاز شود. اما رهایی زندانیان طالبان؛ پیش‌شرط طالبان برای آغاز این گفت‌وگوها، این روند را بیش از هفت ماه با تاخیر رو به رو کرد.

  پربازدید ترین