• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معترضان در بلخ درِ ریاست برق را بستند

معترضان در بلخ درِ ریاست برق را بستند

صدها تن از باشنده‌گان ولایت بلخ در یک راه‌پیمایی اعتراضی خواهان کاهش نرخ برق در این ولایت شدند. این معترضان با سردادن شعار «ما برق بدون فرق می‌خواهیم»، درِ ریاست برق این ولایت را بسته‌اند و به حکومت مرکزی هشدار می‌دهند که اگر تا چند روز دیگر نرخ یک کیلووات برق از 6.25 افغانی به 2.5 افغانی کاهش نیابد، برق کابل را قطع و بیل برق را پرداخت نخواهند کرد.

معترضان حکومت را در پیوند به پرداخت‌نکردن پول صرفیۀ برق از سوی زورمندان به خاموشی متهم می‌کنند و می‌گویند، اگر به خواست‌های‌شان پاسخ مثبت داده نشود، به اعتراض خود ادامه می‌دهند.

میرویس، یکی از این معترضان که کارمند دولت است می‌گوید، ماهانه 6 هزار افغانی معاش دارد، 3 هزار آن را به صرفیۀ برق پرداخت می‌کند. او از ادامۀ این وضعیت به ستوه آمده است.

باور بامیک و نوریه نجفی‌زاده، دو تن از فعالان مدنی بلخ می‌گویند، برای کاهش نرخ برق به شرکت برشنا یک هفته مهلت تعیین کرده‌اند. آنان هشدار می‌دهند و می‌گویند، در صورتی‌که تا یک هفته به این خواست مردم توجه نشود، حرکت‌های اعتراضی گسترده را علیه شرکت برشنا راه‌اندازی و خیمه تحصن بر پا خواهند کرد.

 اما حمیدالله حمید، رئیس برق ولایت بلخ می‌گوید، طرح کاهش نرخ برق در این ولایت از سوی رئیس جمهور تأیید شده و در روزهای نزدیک بهای برق این ولایت کاهش خواهد یافت.

بهای برق در ولایت بلخ، برای خانه‌های رهایشی هر کیلووات 6.25 افغانی، برای فابریکه‌های صنعتی 6.75 افغانی و برای شرکت‌ها، دفترها و دکان‌ها 16.75 افغانی است.

این نخستین‌بار نیست که باشنده‌گان بلخ، از بلندبودن بهای برق شکایت دارند. آنان در گذشته نیز چندین‌بار در پیوند به بلندبودن بهای برق اعتراض کرده‌اند، اما تاکنون به این مشکل‌شان رسیده‌گی نشده است.

  پربازدید ترین