• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

خلیلی: آغاز مذاکرات صلح ثمره ی چهل سال مبارزه است، آن را از کسی خیرات نگرفته ایم

 خلیلی: آغاز مذاکرات صلح ثمره ی چهل سال مبارزه است، آن را از کسی خیرات نگرفته ایم

محمدکریم خلیلی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که آغاز مذاکرات صلح افغانستان در دوحه نتیجه‌ی تلاش‌های «بزرگان جهادی و شهدای دوران مقاومت» است و هرگز اجازه نمی‌دهند این تلاش‌ها به هدر برود.

آقای خلیلی که امروز (چهارشنبه، 26 سنبله) در نشستی به مناسبت رونمایی از آثار علمی برهان‌الدین ربانی، «شهید صلح» در کابل صحبت می‌کرد، همچنان گفت که وضعیت فعلی تحفه‌ی «این کشور و آن کشور» نیست که برای ما خیرات داده باشند، بلکه ثمره‌ی چهل سال مبارزه‌ی عاری از تعصب، تبعیض، بی‌عدالتی و دیگر پدیده‌های منفی آنان است.

به گفته‌ی خلیلی، چهل سال است که خون مردم افغانستان «به ناحق» به زمین ریخته می‌شود و صلح باید به این بحران چهل ساله پایان بدهد. او در عین حال تأکید کرد که تنها از صلحی حمایت می‌کنند که باعزت، پایدار و عادلانه باشد.

این درحالی است که از پنج‌روز به این طرف مذاکرات صلح افغانستان در دوحه، پایتخت قطر آغاز شده است. هیأت‌های مذاکره‌کننده‌ی دولت افغانستان و گروه طالبان تا کنون دو نشست عمومی برگزار کرده‌اند.

دو طرف روی برخی از اصول رفتاری در جریان مذاکرات به توفق رسیده‌اند، اما تعیین آجندای مذاکرات به نشست بعدی موکول شده است.

مذاکرات صلح افغانستان حدود شش ماه پس از امضای توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان آغاز شد. توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان در دهم حوت سال گذشته در دوحه امضا شد.

براساس این توافق‌نامه، نیروهای امریکایی باید از افغانستان خارج، هزاران زندانی طالبان از بند دولت افغانستان آزاد و مذاکرات صلح بین‌الافغانی نیز آغاز می‌شد.

  پربازدید ترین