• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

درخواست کاهش هزینه های تذکره الکترونیک، پاسپورت و خدمات کنسولی

قال رسول الله(ص) : کُلُّکُمْ رَاعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِیَّتِهِ؛ به راستی که همه شما سرپرست هستید و همه شما جوابگوی مردم هستید.

جلالتمآب داکتر محمد اشرف‌ غنی رئیس‌ جمهور محترم جمهوری اسلامی افغانستان
با تقدیم سلام و احترامات فائقه
ضمن تقدیر و تشکر از توجه همیشگی ِشما نسبت به مهاجرین در امر تخفیف هزینه‌های پاسپورت در دوره اول، به اطلاع می رسانند به علت سقوط شدید ارزش تومان، مهاجرین فشارهای بسیار سنگین اقتصادی را متحمل شده اند ، از طرفی وضعیت کرونایی، مزید بر علت شده و اکثر مهاجرین ، بیکار شده و درآمدی ندارند و قادر به پرداخت 10 دالر تذکره الکترونیک  و 120 دالر پاسپورت نیستند.

1. از حمل سال 1397 تا کنون ،تومان افت شدید داشته است ، و در ماه های اخیر هر دالر بین 20000 تا 27000 تومان در نوسان بوده است و هزینه ها با توجه به نوسانات روزانه دالر ، از مهاجرین مطالبه می شود.

2. دولت افغانستان باید در نظر داشته باشد که برای مهاجرین در کشورهای غربی و عربی  پرداخت به دالر متناسب با درامدشان است اما برای مهاجرین داخل ایران که درآمد بسیار پایین به تومان دارند ، پرداخت 10 دالر به ازای هر تذکره الکترونیک و  120 دالر به ازای هر پاسپورت تبدیل به یک کابوس شده است.

3. پاسپورت ها بین 3 تا 18 ماه طول می کشد تا به دست متقاضی برسد،  پاسپورتی که به موقع نرسد به چه درد می خورد؟

اینک مهاجرین افغان مقیم جمهوری اسلامی ایران محترمانه تقاضامند هستند دستور فرمایید:

1. نسبت به هزینه های تذکره الکترونیک ، پاسپورت ، پاسپورت های مفقودی و خدمات کنسولی تخفیف ویژه ای عنایت فرمایند.

بخصوص حتی الامکان هزینه تذکره الکترونیک ( 1 ) دالر  و پاسپورت 20 دالر  و نیز برای خانواده های دارای افراد معلول و بیماریهای صعب العلاج،  تذکره الکترونیک و پاسپورت به صورت رایگان منظور گردد.

2. روند اخذ پاسپورت الکترونیک بسیار طولانی است در موارد زیاد ، به یک سال هم کشیده شده است این قضیه باعث بروز مشکلات بسیاری برای مهاجرین شده است.

 لذا خواهشمندیم دستور بفرمایید که این روند تغییر کند و در کمتر از یک ماه، پاسپورت و تذکره الکترونیک بدست متقاضی برسد.

با توجه به اینکه در این چهار دهه، مهاجرین با تمام دردها و سختی های مهاجرت بسیار تلاش کرده اند با تحصیل علوم برای کشور خود و ملت شریف افغانستان مصدر خدمت شوند، امروز انتظار دارند رئیس جمهورشان در این شرایط بسیار ضیق اقتصادی آنها را حمایت نمایند.

با تشکر
مهاجرین مقیم ایران

  پربازدید ترین